لینک های دسترسی

Breaking News

درانی: خلع سلاح و مهار کردن تی‌تی‌پی مسوولیت حاکمان افغانستان است


آصف علی خان درانی، نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان برای افغانستان، می‌گوید که در حال حاضر نزدیک به ۶۰۰۰ شبه‌نظامی تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان حضور دارند و از آنجا در مناطق مرزی حملات را طراحی و اجرا می‌کنند.

درانی در مصاحبه‌ با نشریهٔ Ambassadors’ Lounge که توسط پنج سفیر پیشین پاکستانی ایجاد شده است، گفت که جنگجویان تحریک طالبان پاکستانی مستقر در افغانستان از مرز عبور می‌کنند؛ نیروهای امنیتی پاکستان را هدف قرار می‌دهند و در کشتار مردم عام دست دارند.

درانی گفت: "این موضوع نه تنها مایه نگرانی پاکستان است، بلکه بر روابط افغانستان و پاکستان نیز تاثیر می‌گذارد."

او گفت که حاکمان فعلی افغانستان ادعای تامین صلح، محو فساد و کاهش مواد مخدر را دارند، در حالی که به گفتهٔ وی، صلح در افغانستان به "کابوسی" برای پاکستان مبدل شده است.

درانی سخنان هفتۀ گذشته سرپرست صدارت پاکستان را بار دیگر تکرار کرد و گفت که از زمان به قدرت رسیدن طالبان، حملات تروریستی در پاکستان ۶۵ درصد و حملات انتحاری ۵۰۰ درصد افزایش یافته است که این مسله برای پاکستان نگران‌کننده است.

درانی گفت: "طالبان گفته اند که ما اقدام کرده ایم، اما چه اقدامی؟ مساله همین است که آینده روابط افغانستان و پاکستان به آن بستگی دارد...مسله برای ما تی‌تی‌پی است؛ مهار کردن آنها است، زیرا بیشتر آنها در افغانستان هستند، به همین خاطر کنترول آنها و خلع سلاح آنها مسوولیت حکومت افغانستان است."

طالبان هنوز به این اظهارات نماینده پاکستان در امور افغانستان واکنش نشان نداده است، اما چند روز پیش ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در واکنش‌های به ادعاهای مشابه انوارالحق کاکر، سرپرست صدارت پاکستان، واکنش نشان داده بود.

دفتر سخنگوی طالبان روز چهارشنبه هشتم نومبر (۱۷ عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفت که به هیچ گروهی اجازه داده نمی‌شود که از خاک افغانستان بر ضد پاکستان استفاده کند.

ذبیح‌الله مجاهد در این اعلامیه گفته است که افغانستان مسوول تامین امنیت در پاکستان را نداشته و به گفتۀ وی، پاکستان نباید بار ملامت ناکامی‌های خود را به دوش افغانستان بی‌اندازد.

به گفتۀ مجاهد، اینکه پس از رویکار آمدن حکومت طالبان در افغانستان، خشونت و ناامنی در پاکستان افزایش یافته است، دلیل شده نمی‌تواند که حکومت طالبان در آن دست داشته است.

امرالله صالح، معاون رییس جمهور پیشین افغانستان، در یک پیام ایکس نگاشته است که از این پالیسی پاکستان نباید "هیجان زده" شد.

صالح نگاشته است: "بیایید فراموش نکنیم که، فعالیت اسامه بن لادن، شورای کویته، شبکه حقانی، حزب اسلامی گلبدین، لشکر طیبه، جیش محمد و بسیاری گروه های دیگر نیز ممنوع شده بودند. پاکستان درامه های زیادی را در پیوند به مبارزه با دهشت افگنی و پالیسی در قبال افغانستان را ترتیب کرده است اما از افراطیت شورشگری و دهشت افگنی به حیث وسیله ارزان بازدارنده دست بردار نشده است."

محمد رضا بهرامی، سفیر پیشین ایران در افغانستان در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که "تصویر مناسبات آتی پاکستان و طالبان چندان روشن نیست."

بهرامی افزوده است که "...احتمالا این مناسبات به گذشته باز نخواهد گشت، اما بعید است از نو هم نوشته شود. رویکرد طالبان در قبال رفع آن بخش از نگرانی کشورهای منطقه که منشا در افغانستان دارد، اثری است که در محاسبه منطقه باقی خواهد ماند."

گروه

XS
SM
MD
LG