لینک های دسترسی

Breaking News

نخستین فابریکه تولید زهر خزندگان در افغانستان به کار آغاز کرد


فابریکۀ زهر گژدم در هرات
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:35 0:00

فابریکۀ زهر گژدم و مار در هرات

مسوولان این فابریکه تلاش دارند با تولیدات زهر گژدم و مار در افغانستان زمینه را برای تولید انتی بیوتیک و ادویه ضد زهر فراهم کنند.

برای نخستین بار دو تاجر افغان با هزینۀ بالغ بر ۷۰۰ هزار دالر امریکایی یک فابریکه پرورش گژدم و مار را در ولایت هرات ایجاد کرده اند تا در پهلوی جمع آوری زهر این خزنده‌ها از قاچاق این خزندگان نیز جلوگیری کنند.

مسوولان این فابریکه در حالی از قاچاق خزندگان صحبت می‌کنند که تا اکنون به گونۀ رسمی از قاچاق مار و گژدم افغانستان به خارج گزارش‌دهی نشده است.

مواد خوراکی این خزندگان نیز در همین فابریکه تولید می‌شود.

زهر این خزنده گان در هر سه ماه یک بار گرفته می‌شود که به گفتۀ مسوولان این فابریکه هر کیلو زهر به دست آمده از گژدم ها در بازارهای امریکا و اروپا تا ده میلیون دالر خرید و فروش می‌شود.

مصطفی نظری کارمند این فابریکه به صدای امریکا گفت که از سم این خزندگان در تولید ادویه ضد زهر و انتی بیوتیک استفاده می‌شود.

مسوولان این فابریکه می‌گویند که در جریان شش ماه اخیر موفق به جمع آوری نزدیک به ۴۰۰ گرام زهر گژدم و مار شده اند و اکنون از دولت می‌خواهند در بخش صادرات آن به خارج از افغانستان همکاری کند.

این نخستین فابریکه تولید زهر گژدم و مار در افغانستان است و در آن نزدیک به ۳۰ هزار خزنده از انواع مختلف نگهداری و پرورش می‌شود.

XS
SM
MD
LG