لینک های دسترسی

Breaking News

رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات تعیین شد


ارگ روز پنجشنبه اعلام کرد که رئیس جمهور غنی، بر اساس فرمانی، احمدشاه زمان‌زی را به حیث رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات تعیین کرده است.

در فرمان، رئیس جمهور افغانستان آمده است که آقای زمان‌زی از میان لیست واجدین شرایط به این کرسی، برگزیده شده است.

در همین حال، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با استقبال از این تصمیم ارگ، گفت که به زودی، آقای زمان‌زی کارش را در این نهاد آغاز خواهد کرد.

ذبیح‌الله سادات، معاون سخنگوی این کمیسیون به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت: "امروز فرمان (تقرر) وی از ریاست جمهوری آمد و به زودی به اعضای کمیسیون معرفی خواهد شد و به کار آغاز خواهد کرد".

آقای سادات افزود که برای گزینش افراد به کرسی دارالانشای کمیسیون انتخابات، فهرست سه تن را در مرحلۀ اول به ریاست جمهوری فرستاده بودند؛ اما ریاست جمهوری آن لیست را رد کرد و از کمیسیون خواست که اسامی افراد دیگر را نیز در آن فهرست، اضافه کند.

به گفتۀ وی، پس از آن کمیسیون مستقل انتخابات، فهرست ۱۳ تن را به ریاست جمهوری فرستاد و رئیس جمهور غنی، از آن فهرست آقای زمان‌زی را به حیث رئیس دارالانشا برگزید.

احمدشاه زمان‌زی، پیش از این معین عواید و گمرکات وزارت مالیه بود و در بخش‌های مالی وزارت دفاع افغانستان نیز کار کرده است.

کرسی رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات، از ماه میزان سال گذشته خورشیدی، با برکناری امام محمد وریماچ، رئیس قبلی این دفتر، برای مدتی توسط شهلا حق اداره می‌شد؛ اما او هم به دلیل مخالفت با تصمیم کمیشنران در ۲۳ ماه ثور امسال استعفا داد.

کمیشنران کمیسیون انتخابات تصمیم گرفته بودند که برای مصؤونیت رأی‌دهندگان برخی ولایات تا برچسپ‌ها در کاپی تذکره چسپانده شود؛ اما این تصمیم هم با مخالفت روبه‌رو شد و عملی نگردید.

رئیس دارالانشای کمیسیون انتخابات، به توافق اکثریت اعضای کمیسیون به ارگ پیشنهاد می‌شود و گزینش وی از صلاحیت‌های رئیس جمهور افغانستان است.

بر اساس قانون انتخابات، استخدام کارکنان انتخاباتی در مرکز و ولایات طبق طرزالعمل داخلی و ادارۀ این کارکنان از صلاحیت دارالانشای کمیسیون انتخابات است.

XS
SM
MD
LG