لینک های دسترسی

Breaking News

آبدات تاریخی دورۀ اسلامی در بامیان بازسازی می‌شود


ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان، کار مرمت و بازسازی چندین اثر تاریخی را در این ولایت آغاز کرده است.

مقام‌های ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان می‌گویند که کار ساخت هفت گنبد آثار تمدن اسلامی را در مرکز شهر بامیان آغاز کرده اند و تا چند ماه دیگر تکمیل می‌شود.

این گنبدها بیش از ۷۰۰ سال، قدامت تاریخی دارند و مربوط به دورۀ تیموریان می‌شوند.

شماری از باشندگان محل با استقبال از آغاز مرمت آبدات دورۀ اسلامی در بامیان؛ از حکومت و وزارت اطلاعات و فرهنگ، خواستار مرمت سایر آثار فرهنگی به خصوص رواق‌های تخریب شدۀ بودا دراین ولایت اند.

آبدات تاریخی دورۀ اسلامی در بامیان بازسازی می‌شود
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:53 0:00

مقام‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گویند که به منظور حفاظت آبدات تاریخی دورۀ اسلامی، برنامۀ بزرگ حفظ و مراقبت از این آثار را در چندین ولایت روی دست گرفته اند.

به گفتۀ آنان در حال حاضر کار مرمت ۲۴ اثر فرهنگی دورۀ اسلامی در ولایات قندهار، زابل، ننگرهار، سرپل، بامیان و چندین ولایت دیگر با هزینۀ حدود ۳۰۰ میلیون افغانی آغاز شده است.

عبدالاحد عباسی، رییس حفظ و مراقبت از آثار تاریخی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به صدای امریکا گفت:"پلان داریم که ما به شکل متوازن به آبدات تاریخی همه ولایات رسیدگی بکنیم اما متاسفانه ما پرسونل زیادی نداریم که هر ساله آثار تاریخی را مرمت کنیم اما کوشش می‌کنیم آثار را حفاظت کنیم زیرا هویت فرهنگی ما است".

مقام‌ها می‌گویند که این آثار تاریخی دورۀ اسلامی به شکل معماری سنتی قدیمی، مرمت می‌شود.

فرهنگیان و باستان‌شناسان می‌گویند که مرمت این آثار برعلاوۀ حفاظت از این آبدات؛ سبب رشد صنعت سیاحت نیز خواهد شد.

علی‌رضا مشفق، استاد رشتۀ باستان‌شناسی پوهنتون بامیان می‌گوید:" اکثر سیاحان در ساحات مرکز شهر بامیان؛ سیاحان آثار باستانی اند و قطعا وقتی این‌ها ترمیم شوند روی گسترش صنعت توریزم موثر است".

شماری از فرهنگیان کشور می‌گویند که اکثریت این آبدات تاریخی هم اکنون در حال فروپاشی قرار دارند و اگر اقدامی برای مرمت آن نشود ممکن تا چند سال آینده اثری از این اثار باقی نماند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG