لینک های دسترسی

Breaking News

نشستی با شرکت مخالفان طالبان در مسکو برگزار شد


نشست سران مخالفان طالبان تحت عنوان "افغانستان بين گذشته و آينده: در مسير يك صلح عادلانه و توسعه پايدار" در مسکو برگزار شد.

این نشست به حمايت حزب "روسیه عادل" و اكادمى علوم آن کشور، با اشتراک ده‌ها تن از رهبران و اعضاى سرشناس سياسى، مدنى و نظامى افغانستان و سیاستمداران و كارشناسان روسيه برگزار شده است.

احمد مسعود، رهبر "جبهه مقاومت ملی افغانستان" یکی از جبهه‌های مخالف حکومت طالبان این نشست را مهم خواند و گفت که افغانستان طی دو سال گذشته به "یک سیاه چالۀ خفقان‌آور و بن‌بست تاریک" فرو رفته است.

او گفت: "افغانستان امروزی بنا به تسلط طالبان قانون اساسی ندارد، مشروعیت ندارد، پرچم ملی ندارد، نیم نفوس زیر عنوان دین و برداشت غلط از شریعت و دین به زندگی شبیه برده‌ها سوق داده شده و از تمام شیون انسانی محروم گردیده و اقتصاد در شرف سقوط دارد".

به گفتۀ مسعود قوانین صد سالۀ حکومتداری در افغانستان ملغی شده و حقوق اساسی شهروندان این کشور حذف شده است. او افزود که افغانستان به "بهشتی برای افراطیت، تروریزم و گروه‌های تبهکار چون قاچاقبران و دیگران تبدیل شده است".

احمد مسعود خواهان ایجاد یک حکومت بر اساس آرای مردم افغانستان شد که در آن کسی فراتر از قانون عمل نکند.

محمد محقق، دیگر چهرۀ مخالف حکومت طالبان و عضو شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان، در این نشست گفت که هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان با تبعیض مذهبی و قومی مواجه اند.

او گفت: "جامعه هزاره و شیعه که در دوران حکومت جمهوریت ۲۰ تا ۲۵ درصد در دولت حق مشارکت داشتند، اکنون حتا یک وزیر در کابینه فعلی طالبان ندارند و امارت گروه طالبان مذهب جعفری را که پیروان آن ۲۵ درصد نفوس جامعه افغانی را تشکیل می‌دهد، غیررسمی اعلام نمودند".

محقق طالبان را به راه‌اندازی حملات انفجاری و انتحاری علیه شیعیان و هزاره‌ها در مساجد، ورزشگاه‌ها، مراکز آموزشی زیر نام داعش و تروریستان خارجی متهم کرد.

همچنان او ادعا کرد که حکومت طالبان زمین‌های مردم هزاره را در ولایات ارزگان، دایکندی، بامیان، میدان‌وردک، غزنی، سرپل و شماری ولایات دیگر غصب کرده است و این روند ادامه دارد.

به گفتۀ محقق، اعمال فشارها و "اپارتاید جنسیتی" طالبان علیه زنان به حدی است که نه تنها زنان و دختران را از حضور در عرصه‌های سیاسی منع کرده، بلکه حق آموزش در مکاتب و دانشگاه‌ها را از آنان نیز سلب کرده است.

محقق افزود: "[طالبان] زنان را در ردیف اموال و املاک مردان قرار داده، به این ترتیب زنان را به بردگان زندانی در دنیای معاصر تبدیل کرده اند".

پس از بازگشت طالبان به قدرت در ماه اگست ۲۰۲۱، این اولین بار است که روسیه چنین کنفرانسی را با حضور رهبران مخالف دولت طالبان در مسکو برگزار می‌کند.

از نمایندگان طالبان برای شرکت در این کنفرانس دعوت نشده است. طالبان تاکنون در مورد برگزاری این کنفرانس که بیشتر به ابتکار سرگی میرانوف، رهبر حزب روسیه عادل و معاون پارلمان این کشور برگزار شده است، اظهار نظر نکرده اند. این حزب ۲۰ درصد کرسی‌های پارلمان روسیه را در اختیار دارد.

این کنفرانس در حالی برگزار شده است که اخیراً انتقاد مقامات روسی از طالبان افزایش یافته است. ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان در چندین مناسبت گفته است که تشکیل حکومت فراگیر و حمایت از حقوق بشر از جمله حقوق دختران و زنان، در روند به رسمیت شناختن طالبان کمک خواهد کرد.

طالبان گفته اند که مسله حکومت فراگیر یک موضوع داخلی است و کشورها نباید در مسایل داخلی افغانستان مداخله کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG