لینک های دسترسی

Breaking News

یگانه دختر احمد ظاهر فیلم مستند پدرش را تهیه می کند


به گفته خانم شبنم ظاهر این فیلم مستند در مورد مردی است که در جستجوی عدالت بود، تابو ها را شکست و مردم اش را به مفهوم واقعی دوست داشت
به گفته خانم شبنم ظاهر این فیلم مستند در مورد مردی است که در جستجوی عدالت بود، تابو ها را شکست و مردم اش را به مفهوم واقعی دوست داشت

برای اولین بار، شبنم ظاهر، یگانه دختر احمد ظاهر، آواز خوان فقید افغانستان، روز شنبه برنامۀ مستند سازی زندگی پدرش را در شهر واشنگتن دی سی، راه اندازی کرد.

در ۳۸ سال گذشته، از سالروز در گذشت این هنرمند که دوستدارانش او را "بلبل حنجره طلایی" افغانستان و آسیا می نامند، همه ساله در داخل و خارج افغانستان یابود بعمل آمده است.

اما این اولین بار است که یگانه دختر این هنرمند فقید، ابتکاری را به همکاری بنیاد فیروز کوه آغاز کرده تا زندگی پدرش را مستند سازی کند، پدری که شهرت و محبوبیت هنری اش مرز های افغانستان را شکست.

شبنم ظاهر در مصاحبۀ با صدای امریکا گفت که کار پروژه مستند سازی پدرش را پس از دریافت کمک مالی در خزان ۲۰۱۷ عملاً آغاز خواهد کرد و تا دو سال آینده به اکمال خواهد رسانید.

خانم شبنم ظاهر که از دوران کودکی همواره نبود پدر رنجش داده در مورد مرگ پدرش گفت "روز که تولد شدم در همان روز پدرم وفات کرد."

خانم ظاهر می گوید همیشه در جستجوی آن بوده تا در مورد پدرش معلومات داشته باشد. ولی زمانیکه از نزدیکان اش در مورد پدرش سوال می کرد، وضعیت عاطفی می شد و گریه سر می گرفت. ​

پس از دوران کودکی، حس کنجکاوی شبنم ظاهر در مورد پدر فقیدش نه تنها از بین نرفت، بلکه بیشتر شد و همین حس او را وا داشت تا حد اقل معلومات در مورد پدر را در یابد و به جستجو اش ادامه داد.

خانم شبنم ظاهر می گوید "بسیاری ها گفتند که پدرم عاشق مردم اش، خانواده اش شعر و موسیقی بود. غذا را زیاد خوش داشت و شوخ طبع بود."

او می گوید کمبود پدر همیشه او را وا داشته است تا رابطه خود با پدرش را در یابد و گوش دادن به آهنگ های احمد ظاهر تا اندازه زیاد، رابطه اش را با پدرش برقرار کرده است.

خانم ظاهر می گوید همین عاطفه و رابطه فرزند با پدر در نهایت او را ترغیب کرد تا پروژه مستند سازی احمد ظاهر را آغاز کند تا بداند که پدرش واقعا کی بود.

به گفته خانم شبنم ظاهر فیلم مستند در مورد مردی است که در جستجوی عدالت بود، تابو ها را شکست و مردم اش را به مفهوم واقعی دوست داشت."

فیلم مستند احمد ظاهر فقید به گفته خانم شبنم ظاهر، در برگیرنده نوار های ویدیویی خواهد بود که تا حال نشر نشده است. مصاحبه با دوستان احمد ظاهر و صحنه های هنری بخشی از این مستند خواهد بود.

شبنم ظاهر که حال مادر سه کودک است می گوید که محبت شوهرش با کودکان اش به او حسی را می دهد که داشتن رابطه میان فرزند و پدر چقدر واقعی است، رابطه که او از روز تولد تا حال از آن محروم بوده است.

شبنم ظاهر میگویدکه رابطه وی با پدرش از طریق شنیدن آهنگ های پدرش تا اندازه برقرار شده است
شبنم ظاهر میگویدکه رابطه وی با پدرش از طریق شنیدن آهنگ های پدرش تا اندازه برقرار شده است

​خانم ظاهر که در دوران کودکی همراه با مادرش به امریکا آمده می گوید برگشت به افغانستان، دیار اصلی اش، یکی از آرزو های دیرینه او بوده و امیدوار است این آرزو اش روزی بر آورده شود.

شبنم ظاهر که در ایالات متحده در رشتۀ ادبیات انگلیسی تحصیل کرده است، می گوید بر عکس پدرش استعداد آواز خوانی ندارد، اما به موسقی به خصوص آواز پدرش علاقمندی مفرط دارد.

احمد رشاد ظاهر، یگانه پسر احمد ظاهر، نیز در ایالات متحده زندگی می کند و او هم آواز خوان است.

احمد ظاهر در بیست چهارم جوزای ۱۳۲۵ خورشیدی در شهر کابل تولد شد و ۳۳ بعد در همان تاریخ تولد ۲۴ جوزای ۱۳۵۸ خورشیدی ظاهراً در یک حادثۀ ترافیکی در شاهرای سالنگ، در گذشت.

احمد ظاهر اولین هنرمند افغان بود که آلات موسیقی غربی را با آلات موسیقی شرقی وفق داد و چهرۀ جدیدی به موسیقی افغانستان بخشید.

استعداد آواز خوانی و موسیقی احمد ظاهر او را به هنرمند مبدل کرده است که حتی نسل های بعدی در داخل و خارج از افغانستان علاقمندی مفرط نسبت به آهنگ های او دارند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG