لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: زنان و دختران عودت‌کننده از پاکستان با خطرهای متعدد مواجه اند


ملل متحد از ایمنی زنان و دختران عودت‌کننده افغان از پاکستان نگرانی کرده است
ملل متحد از ایمنی زنان و دختران عودت‌کننده افغان از پاکستان نگرانی کرده است

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید که حمایت از زنان و دختران همچنان یک نگرانی اساسی در میان عودت کنندگان افغان است، چون آنان با خطرهای متعدد مواجه اند.

بر اساس گزارش تازۀ این کمیشنری، در میان عودت‌کنندگان ۸۰ درصد زنان و کودکان اند که در این میان ۴۸ درصد را زنان و دختران اند که ۱۳ درصد این زنان سرپرست خانواده اند.

در گزارش آمده است که عودت‌کنندگان با یک سناریوی اقتصادی وخیم، کمبود فرصت‌های معیشتی و مشکلات روانی روبرو هستند. بر اساس گزارش آنان در حالی که در کوتاه مدت نزد اقوام خود می‌مانند، برنامۀ مطمین برای میان‌مدت و بلندمدت ندارند.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان تاکید کرده است، از آنجایی که خانواده‌های عودت‌کننده به طور متوسط شش فرزند دارند، خطرات حمایتی برای دختران، هم در میان عودت‌کنندگان و هم در میان خانواده‌های میزبان، افزایش می‌یابد.

گزارش گفته است: "این خطرات شامل فضاهای امن ناکافی برای خواب و استحمام است که با محدودیت‌های کنونی زنان و دختران در افغانستان که تحرک و فعالیت آنها را محدودتر می‌کند، ترکیب شده است."

همچنان یافته‌های این ادارۀ ملل متحد نشان می‌دهد که زنان و دختران آسیب‌پذیرترین افراد اند و پس از بازگشت به افغانستان تغییرات رفتاری قابل توجهی را مشاهده کرده ‌اند.

بر اساس یافته‌های این سازمان، اکثر خانواده‌ها در مناطق مختلف در معرض خطرات مختلفی از جمله خشونت فزیکی، آزار و اذیت، تهدید، محرومیت از خدمات، حقوق محدود، تبعیض، ازدواج زودهنگام و سواستفاده قرار گرفته اند.

در گزارش آمده است: "آسیب پذیری درک شده در میان زنان و دختران از ۲۷ تا ۵۰.۸ درصد بوده در حالی که مردان و پسران بین ۲۱ تا ۵۳ درصد آسیب‌پذیر بودند.

عدم اطمینان در مورد آینده در افغانستان، از مشکلاتی دیگر زنان و دختران قلمداد شده که همراه با شرایط وخیم بازگشت، سلامت روان زنان و دختران را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

گزارش گفته است: "جدا از استرس مرتبط با وضعیت آوارگی، بسیاری از زنان اظهار می‌کنند که تجربه‌های ناراحت‌کننده‌ای را تجربه کرده ‌اند، از جمله قربانی بازداشت غیرقانونی در پاکستان، شاهد بازداشت همسر یا اعضای خانواده ‌شان بوده یا جدا از اعضای خانواده‌شان مجبور به بازگشت شده اند."

نهادهای امدادرسان که برای عودت‌کنندگان افغان در گذرگاه‌های مرزی با پاکستان خدمات ارایه می‌کنند، گفته اند که از ۱۵ سپتمبر سال گذشته تا ۱۸ مارچ سال روان حدود ۵۹۰هزار مهاجر افغان به کشورشان برگشته اند.

این در حالی است که بر اساس گزارش شبکۀ رسیدگی به مشکل بیجاشدگان احتمال دارد که به دلایل مختلف از جمله فراهم‌نبودن اسکان پایدار در افغانستان، عودت‌کنندگان افغان دوباره راه مهاجرت را در پیش گیرند.

به گفته این شبکه عودت‌کنندگان در افغانستان با خطرات حاد حفاظتی مواجه شده اند، زیرا آنان بدون دارایی و بدون دسترسی به اطلاعات یا زمان برای آماده سازی بازگشت خود، و متعاقب آن ادغام مجدد، بازگشته اند.

گروه

XS
SM
MD
LG