لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ غرب و روسیه به پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه


اردوغان در یک سخنرانی میان جمعی از هوادارانش در استانبول خود را پیروز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه خواند
اردوغان در یک سخنرانی میان جمعی از هوادارانش در استانبول خود را پیروز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه خواند

پس از آنکه رجب طیب اردوغان، رییس جمهور کنونی ترکیه، روز یکشنبه ۲۸ می‌‌ (هفتم جوزا)‌ خود را پیروز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشورش اعلام کرد، کشورهای مختلف جهان از جمله ایالات متحدهٔ امریکا، روسیه، اتحادیهٔ اروپا و ناتو پیروزی اردوغان را برایش تبریک گفتند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز یکشنبه ضمن تبریکی برای اردوغان گفته است: "مایل استم که منحیث متحدین ناتو روی مسایل دو جانبه و چالش‌های مشترک جهانی با هم یکجا کار کنیم."

اتحادیهٔ اروپا و ناتو، دو سازمانی که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، بار‌ها با اعضای آن برخورد کرده است، انتخاب مجدد اردوغان را در انتخابات ریاست جمهوری آن کشور نیز تبریک گفتند.

ینس استولتنبرگ،‌ منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در تویتی ضمن تبریکی به برنده شدن اردوغان گفته است که ''چشم به راه کار مشترک ما و آماده شدن برای نشست سران ناتو در ماه جولای استم."

ترکیه از فبروری ۱۹۵۲ به اینسو، عضویت ناتو را داشته است.

اورسلا فون درلاین، رییس کمیسیون اتحادیهٔ اروپا، نیز در تویتی پیروزی مجدد اردوغان را تبریک گفته است. خانم درلاین در این تویت گفته است: "من با اشتیاق چشم به راه ادامهٔ روابط اتحادیه اروپا و ترکیه استم. کار به منظور پیشرفت روابط برای اتحادیهٔ اروپا و ترکیه اهمیت استراتیژیک دارد که به منافع مردم ما می‌باشد. "

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، نیز روز یکشنبه پیروزی اردوغان در دور دوم انتخابات آن کشور را تبریک گفت. در ویب‌سایت کرملین از قول پوتین خطاب به همتای ترکی‌اش گفته شده است: "پیروزی شما در این انتخابات، نتیجه منطقی کار متعهدانه‌ تان به عنوان رییس جمهور ترکیه می‌باشد."

پوتین در این پیام اردوغان را ''دوست عزیز'' خطاب کرده و گفته است که پیروزی‌اش بازتاب دهندهٔ "شواهد واضحی از حمایت مردم ترکیه از تلاش‌های شما برای تقویت حاکمیت حکومت و پیگیری یک سیاست مستقل خارجی" می‌باشد.

اردوغان پس از دریافت نتایج غیررسمی اولیه در میان شماری از حامیان‌اش گفت که ۵۲ درصد آرا را به دست آورده و رقیب‌اش، کمال قیلیچداراوغلو، ۴۸ درصد آرا را به دست آورده است.

کمال قیلیچداراوغلو پس از ادعای پیروزی اردوغان واکنش نشان داد و گفت که دور دوم انتخابات کشورش ''غیرمنصفانه'' بود.

قیلیچداراوغلو گفت:‌"ما ناعادلانه‌ترین انتخابات سال‌های اخیر را تجربه کردیم." او افزود که "تمامی ابزارهای حکومت برای یک حزب سیاسی به کار گرفته شد. تمامی امکانات زیر پای یک شخص قرار گرفت."

پس از آنکه اردوغان پیروزی خود در انتخابات اعلام کرد، حامیان‌اش از این پیروزی تجلیل کردند، اما تا حالا نتایج رسمی دور دوم انتخابات در آن کشور اعلام نشده است.

XS
SM
MD
LG