لینک های دسترسی

Breaking News

'وضع تحریم‌ها بر ایران برگشت مهاجرین افغان را افزایش داده است'


آمار رسمی نشان می‌دهد که در چهار ماه گذشته، ۷۰ هزار پناهجوی افغان از ایران به افغانستان بازگشته اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت نیز در یک گزارش تازه‌ گفته که از میان بیش از ۱۷۵ هزار مهاجر افغان که از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی تا آغاز ۱۱ ماه می به کشور شان بازگشته اند، حدود ۹۰ هزار و ۵۰۰ تن شان از ایران اخراج شده اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت در این گزارش که روز چهارشنبه (۲۵ ثور) نشر شد، گفته است که در بیش از چهار ماه گذشته، ۱۶۵ هزار و ۵۱۰ افغان به کشورشان بازگشته اند.

پیش از این، احمد جاوید نادم، رییس امور مهاجرین و عودت‌کنندگان ولایت هرات گفته بود که روند بازگشت مهاجرین افغان از ایران در ماه‌های اخیر، بی‌سابقه بوده است.

به گفتۀ آقای نادم، روزانه هزاران مهاجر افغان از مرز اسلام قلعۀ هرات وارد افغانستان می‌شوند.

آقای نادم گفت که تنها از شروع سال جدید، بیش از هفتاد هزار مهاجر افغان داوطلبانه به کشور شان برگشته و یا هم توسط ایران اخراج شده اند.

او افزود: "ما همه روزه شاهد ورود بین یک هزار تا هزار و پنجصد تن از هموطنان خود هستیم و تا به حال که ماه دوم ربع دوم سال مالی است قریب به چهل هزار نفر را داریم که به گونه داوطلب وارد کشور شده اند و حدود سی هزار افراد اخراجی را داریم."

رییس مهاجرین هرات دلیل عمده افزایش آمار بازگشت‌کنندگان را اعمال تحریم‌ها، پایین‌ آمدن ارزش ارز ایرانی و کاهش فرصت‌های شغلی در آن کشور بیان کرد.

شماری از مهاجرین افغان که از ایران برگشته اند نیز به صدای امریکا گفته اند که به دلیل بحران اقتصادی در آن کشور درآمد شان نمی‌توانست نیازمندی‌های روزانه را مرفوع کند و از این رو مجبور شدند به کشورشان برگردند.

XS
SM
MD
LG