لینک های دسترسی

Breaking News

دومین طیارۀ حامل خارجیان و افغان‌ها از میدان هوایی کابل پرواز کرد


Qatar Airline
Qatar Airline

دومین پرواز طیاره چارتر شده خطوط هوایی قطر امروز جمعه ۱۰ سپتمبر (۱۹ سنبله) شماری از اتباع خارجی و افغان‌ها را از افغانستان به قطر انتقال داد.

پس از پایان ماموریت تخلیۀ نظامی و خروج نظامیان خارجی از افغانستان که به تاریخ ۳۰ اگست تکمیل شد، این دومین پرواز بین المللی از میدان هوایی کابل می‌باشد.

نخستین بار روز پنجشنبه نهم سپتمبر (۱۸ سنبله) بیش از ۱۰۰ شهروند خارجی به شمول امریکایی‌ها توسط پرواز چارتر شدۀ خطوط هوایی قطر از میدان هوایی کابل به قطر منتقل شدند.

قصر سفید گفته است که در زمینۀ تسهیل این پروازها برای انتقال شهروندان امریکایی از افغانستان، طالبان "کاسبانه" و "مسلکی" عمل کردند.

امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا روز پنجشنبه پس از نخستین پرواز با نشر بیانیه‌ای این پرواز را "یک گام نخست مثبت" خواند و گفت: "طالبان در تسهیل انتقال شهروندان امریکا و دارندگان اقامت دایمی امریکا در پروازهای چارتر از میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی، همکار بوده اند."

در این اعلامیه آمده است: "آنان [طالبان] انعطاف نشان دادند و در تعامل با ما در این تلاش‌ها کاسبانه و مسلکی بوده اند."

این در حالی است که سازمان ملل متحده می‌گوید که شواهد معتبری در مورد قتل‌های انتقامجویانه توسط طالبان وجود دارد.

دیبرا لاینز، نمایندهٔ ویژه سرمنشی ملل متحد برای افغانستان در نیویارک گفت: "باوجود اظهارات فروان مبنی بر عفو عمومی ... ادعاهای موثقی مبنی بر قتل‌های انتقامجویانه وجود دارد."

او علاوه کرد که مقامات پیشین امنیتی و افرادی که برای دولت قبلی کار می‌کردند در خطر اند.

وزارت خارجه فرانسه گفته است که ۴۹ تن از مسافران پرواز روز جمعه را اتباع فرانسوی و خانواده هایشان تشکیل می‌داد.

این در حالی است که با انتشار خبر از سرگیری پروازهای تخلیه، برخی از افراد در دروازه میدان هوایی تجمع کرده و از طالبان درخواست اجازه ورود به میدان هوایی را دارند.

در جریان بیش از دو هفته عملیات تخلیه از افغانستان، بیش از ۱۲۳ هزار نفر به شمول شهروندان خارجی، همکاران افغان قوای امریکایی و حکومت امریکا و افغان‌های آسیب‌پذیر به بیرون از افغانستان منتقل شدند.

با وصف انتقادات شدید از سو مدیریت و کاستی در روند تخلیۀ نظامی از افغانستان، جو بایدن، رییس جمهور امریکا این عملیات را موفقانه و تاریخی توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG