لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر به شورای امنیت: جلسات پشت درهای بسته را متوقف کنید


دیدبان حقوق بشر از نشست‌های در مورد افغانستان در پشت درهای بستهٔ شورای امنیت ملل متحد انتقاد کرد.

هیدر بار، مسوول بخش حقوق بشر و زنان در دیدبان حقوق بشر با نشر پیامی در شبکه ایکس نگاشته است که کشورهای عضو شورای امنیت و ملل متحد باید برگزاری جلسات پشت درهای بسته در مورد افغانستان متوقف کنند.

او نگاشته است: "افغان‌ها، به‌ویژه زنان و دخترانی که مورد حمله طالبان قرار می‌گیرند، این حق را دارند که بدانند در مورد چه چیزی بحث و تصمیم‌گیری می‌شود."

قرار است شورای امنیت ملل متحد امروز دوشنبه ۲۶ فبروری (هفتم حوت) نشستی را در مورد افغانستان پشت درهای بسته برگزار کند.

زمان سلطانی، پژوهشگر بخش جنوب آسیا در سازمان عفو بین‌الملل نیز گفته است که این نشست‌های شورای امنیت ملل نه تنها باید به روی زنان و مردم افغانستان باز باشد که بار خشونت و قوانین سختگیرانهٔ طالبان را متحمل می شوند، بلکه باید در مورد اجرای قطعنامهٔ ماه اپریل ۲۰۲۳ شورا نیز مورد بحث قرار دهد.

به گفتۀ سلطانی، این قطعنامه طالبان را ملزم می‌کند تا قوانین سختگیرانهٔ خود را علیه زنان و دختران در این افغانستان لغو کنند.

قرار است جلسه شورای امنیت با حضور اعضای این شورا و انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد ساعت ۱۰:۰۰ قبل از ظهر به وقت نیویارک آغاز شود.

به گفتۀ این شورا در این جلسه در مورد نماینده ویژۀ منشی عمومی ملل متحد برای افغانستان نیز بحث و رایزنی صورت خواهد گرفت. همچنان بر اساس گزارش‌ها در این جلسه دربارۀ قطعنامهٔ شماره ۲۷۲۱ شورای امنیت نیز بحث خواهد شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به تاریخ ۲۹ دسمبر (هشتم جدی) قطعنامه‌ای را در مورد نحوه و افزایش تعامل با افغانستان و رهبران طالبان و تعیین یک نمایندهٔ ویژه برای افغانستان تصویب کرد.

این قطعنامه با ۱۳ رای موافق به تصویب شورای امنیت رسید. روسیه و چین به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

در این قطعنامهٔ، شورای امنیت سازمان ملل متحد از انتونیو گوتیرش، خواسته تا نمایندهٔ ویژهٔ را برای ترویج توصیه‌های فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه و بازرس مستقل این سازمان، به ویژه در مورد جنسیت و حقوق بشر معرفی کند.

نشست دوم دوحه نیز هفته گذشته بر اساس توصیه قطعنامه شورای امنیت ملل متحد با حضور نمایندگان ۲۵ کشور برای افغانستان برگزار شد.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد در روز پایانی نشست دوحه در مورد افغانستان گفت که در مورد گزینش نمایندۀ جدید ملل متحد در امور افغانستان مشورت‌ها آغاز می‌شود تا به گفتۀ وی تعامل میان حکومت طالبان و جامعۀ بین‌المللی را هماهنگ کند.

او افزود که نمایندگان شرکت کننده در نشست دوحه با ارزیابی مستقل بازرس ویژۀ ملل متحد در امور افغانستان اجماع نظر داشتند. یکی از پیشنهادهای این ارزیابی، گزینش نمایندۀ ویژۀ جدید ملل متحد در امور افغانستان بود.

بر اساس گزارش‌ها، ایران، چین و روسیه در قبال گزینش نمایندۀ ویژه ملل متحد برای افغانستان مخالفت نشان داده اند. طالبان نیز با گزینش نمایندۀ ویژه ملل متحد مخالفت کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG