لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه: تهدیدهای اصلی علیه آسیای میانه از جانب افغانستان است


وزیر دفاع روسیه از موجودیت تهدیدهای گروه‌های تندرو، به ویژه داعش، از افغانستان به آسیای میانه اظهار نگرانی کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری تاس، سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز سه شنبه در یک نشست این وزارت گفته است: "وضعیت در آسیای مرکزی همچنان پیچیده است و تهدید اصلی از افغانستان است."

او گفته است که شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) قدرت جنگجویان خود را در سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داده است.

همچنان وزیر دفاع روسیه گفته است که داعش به دنبال گسترش افکار افراطی در آسیای میانه و راه‌اندازی تحرکات تخریبی در امتداد مرزهای جنوبی سازمان پیمان امنیت جمعی است.

سرگی شویگو در بخش دیگر از سخنانش گفته است که بر اساس پیش‌بینی‌ها تولید مواد مخدر و سپس قاچاق آن به کشورهای آسیای میانه از طریق افغانستان ۲۰ درصد افزایش یافته است.

طالبان هنوز در این خصوص واکنش نشان نداده اند، اما حکومت این گروه قبلاً گفته بود که داعش در افغانستان سرکوب شده است.

پیش از این، اندری سردیوکوف، ارشدترین مقام نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی نیز از افزایش حضور تندروان گروه دولت اسلامی (داعش) و تحریک طالبان پاکستان در نزدیکی مرزهای تاجیکستان با افغانستان خبر داده بود.

این پیمان همچنان گفته است که شبکۀ کمپ‌های آموزشی گروه‌های تروریستی در افغانستان و حضور جنگجویان خارجی، به ویژه در ولایت‌های شمالی این کشور، گسترش یافته است.

شورای امنیت ملل متحد در اوایل ماه دلو با نشر گزارشی گفته بود که طالبان روابط نزدیک خود را با شبکۀ القاعده حفظ کرده و بر اساس این گزارش، القاعده هشت مرکز جدید آموزشی را در افغانستان ایجاد کرده است.

بر بنیاد این گزارش، داعش هنوز هم تهدیدی برای افغانستان و منطقه است که هدف آن در افغانستان، به ترتیب، شیعیان، طالبان و غیرنظامیان اند.

در این گزارش همچنان آمده است که شاخۀ خراسان داعش در افغانستان استراتیژی جذب آنعهد از جنگجویان طالبان را که از صفوف این گروه ناامید شده اند، در پیش گرفته است. افزون بر این، داعش همچنان در صدد جذب جنگجویان خارجی است.

اما طالبان در آن زمان این گزارش شورای امنیت ملل متحد را رد کردند و آن را شایعه علیه حکومت خود خواندند.

گروه

XS
SM
MD
LG