لینک های دسترسی

Breaking News

رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده پیشنهاد کمک مالی امریکا را به اوکراین رد کرد


مایک جانسن، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده
مایک جانسن، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده

با وجود تقاضای جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، مبنی بر تصویب بسته کمکی امریکا به اوکراین، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، مانع تصویب این لایحه شد.

بایدن بار‌ها گفته است که برای ایستادگی در برابر ''دیکتاتور روسیه، ولادیمیر پوتین'' تصویب این بسته کمکی برای اوکراین یک امر حیاتی است.

مایک جانسن، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده که جمهوریخواه است و با دونالد ترمپ، رقیب احتمالی بایدن در انتخابات نومبر سال روان میلادی همکاری نزدیک دارد،‌ به خبرنگاران گفت که هیچ قصدی ندارد که حتا اجازه رای‌گیری را در مورد این لایحه بدهد.

مجلس سنای ایالات متحده اوایل روز سه‌شنبه این لایحه ۹۵ میلیارد دالری را تصویب کرد. این بسته کمکی به طور عمده به اوکراین حامی غرب و همچنین اولویت‌های استراتیژیک ایالات متحده-اسراییل و تایوان- کمک مالی را فراهم می‌کند.

بایدن ناوقت سه شنبه خطاب به قانونگذاران جمهوریخواه در مجلس نمایندگان امریکا گفت که کمک به متحدین ایالات متحده به ویژه اوکراین که از فبروری ۲۰۲۲ در مقابل تهاجم نظامی روسیه مبارزه می‌کند، یک مسوولیت اساسی کشورش است.

بایدن در یک خطابۀ تلویزیونی بار بار گفت که ''تاریخ تماشا می‌کند و حمایت از این طرح، ایستادگی در برابر پوتین" است. او افزود که مخالفت با این طرح بازی کردن مطابق میل پوتین است.

رییس جمهور بایدن همچنین از اظهارات اخیر دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده انتقاد کرد.

ترمپ روز شنبه در یک گردهمایی انتخاباتی در ایالت کارولینای جنوبی گفت زمانیکه رییس جمهور امریکا بود،‌ به رهبران ناتو گفته بود که اگر آنان به تعهدات مالی شان در پیمان نظامی ناتو عمل نکنند، او از تهاجم نظامی روسیه بر ضد آنان حمایت خواهد کرد.

بایدن در واکنش به این اظهارات ترمپ گفت: ''هیچ رییس جمهور دیگر در تاریخ ما به یک دیکتاتور روسیه سر تعظیم نکرده است. اجازه دهید که این موضوع را تا اندازه‌ای که ممکن است، واضح بیان کنم. من هرگز [تعظیم] نخواهم کرد. به خاطر خدا، این احمقانه است،‌ شرم‌آور است، خطرناک است، غیر امریکایی است.‌''

طرح پیشنهادی کمک مالی حکومت ایالات متحده بالغ بر ۹۵ میلیارد دالر است که بخشی از آن برای کمک به اسراییل و بخشی دیگر به تایوان اختصاص یافته است. اما بخشی عمده این بسته کمکی-۶۰ میلیارد دالر- برای اوکراین اختصاص یافته است.

با وجود تقاضاهای مکرر کیف، کمک‌های ایالات متحده برای اوکراین از چندین ماه به اینسو،‌ به دلیل مخالفت‌ها در کانگرس امریکا، مختل شده است. اوکراین برای ایستادگی در مقابل تهاجم نظامی روسیه به کشور‌‌های غربی به ویژه ایالات متحده متکی است.

بستهٔ دیگر پیشنهادی کمک به اوکراین، اسراییل و امنیت سرحدات ایالات متحده، از سوی مجلس سنای کانگرس امریکا، هفتهٔ گذشته رد شده بود و قانونگذاران جمهوریخواه استدلال داشتند که در این طرح به مشکل تردد غیرقانونی در مرزهای جنوبی ایالات متحده به درستی پرداخته نشده است.

اما در طرح جدید که ۷۰ عضو مجلس ۱۰۰ عضوی سنای ایالات متحده به آن رای موافق دادند، هیچ اطلاحاتی در تدابیر امنیت مرزی وارد نشده است؛ نزدیک به ۲۰ سناتور جمهوریخواه نیز از این طرح حمایت کرده‌ اند.

جانسن گفته است که بدون روی دست گرفتن اقدامات جدی برای جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی از مرز مکسیکو به داخل قلمرو امریکا، نمی‌تواند به مشکل امنیتی اوکراین رسیدگی کند. او گفت: ''ما واقعاً مدیون مردم امریکا استیم که کنترول آن مرز را در دست بگیریم.''

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG