لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان از رفتار همسایگان افغانستان با مهاجران افغان انتقاد کردند


هم‌زمان با روز جهانی مهاجران، عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست‌الوزرای حکومت طالبان گفته است که همسایگان افغانستان، مهاجران افغان را بر خلاف معیارهای بین‌المللی اخراج می‌کنند.

حنفی روز دوشنبه ۱۸ دسمبر (۲۷ قوس) در مراسم تجلیل از روز جهانی مهاجران در کابل، بدون اینکه از کشوری نام ببرد، گفت که چنین برخورد همسایه‌ها سبب گسترش نفرت بین دو کشور می‌شود.

پاکستان و ایران در چند ماه گذشته روند اخراج اجباری مهاجران افغان فاقد مدارک اقامت در این دو کشور با به گونۀ بی‌پیشینه افزایش داده اند.

حنفی که ریاست کمیسیون رسیدگی به عودت‌کنندگان اجباری از پاکستان را نیز به دوش دارد، افزود که این کمیسیون تا اکنون عودت ۵۸هزار خانواده را ثبت کرده است که از این میان بیش از ۱۳هزار خانواده به ولایات مختلف انتقال داده شده اند.

در همین حال، برنامه جهانی غذا نسبت به وضعیت عودت‌کنندگان افغان از پاکستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که بیشتر بازگشت‌کنندگان نمی‌دانند که چگونه خود را از این زمستان سخت نجات دهند. برنامه جهانی غذا امروز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که اکثر خانواده‌های عودت‌کننده از پاکستان، نمی‌دانند به کجا بروند.

این اداره ملل متحد گفته است: "برنامه جهانی غذا تاکنون به بیش از ۲۸۰هزار عودت‌کننده اجباری، کمک‌های غذایی و نقدی ارایه کرده است. بیشتر آنها جایی برای رفتن ندارند و نمی‌دانند چگونه در زمستان سخت افغانستان زنده بمانند".

بر اساس معلومات سازمان ملل متحد، در حال حاضر بیش از هشت میلیون افغان در دو کشور همسایه افغانستان - ایران و پاکستان - زندگی می‌کنند.

در این حال، جنبش شنبه‌های ارغوانی با نشر اعلامیه‌ای به مناسبت روز جهانی مهاجران گفته است: "با آن‌که بر اساس قوانین بین‌المللی، حقوقی چون امنیت شخصی، حق تحصیل، حق برخورداری از خدمات صحی، حق کار و برخورداری از حمایت‌های کشور میزبان به رسمیت شناخته شده است، مهاجران افغانستان مخصوصاً در کشورهای ایران و پاکستان در وضعیت اسفناک زندگی دارند".

اعلامیه به بازداشت و اخراج مهاجران افغان از ایران و پاکستان اشاره کرده و گفته است که کشورهای میزبان به خوبی از وضعیت افغانستان آگاهی دارند و دلیل مهاجرت افغان‌ها را نیز می‌دانند. در اعلامیۀ این جنبش آمده است که شماری از مهاجران افغان در صورت برگشت به افغانستان، با تهدید بازداشت و انتقام‌جویی طالبان مواجه خواهند شد.

این جریان اعتراضی زنان از ایران و پاکستان خواسته است که وضعیت مهاجران افغانستان را سطحی ننگرند و اخراج آنان را با راهکارهای مناسب و عملی متوقف کنند.

بر اساس آمار حکومت طالبان، پس از آنکه پاکستان به مهاجران غیرقانونی مهلت تعیین کرد که تا اول نومبر آن کشور را ترک کنند، ۴۶۰هزار مهاجر از ماه سپتمبر به این طرف از پاکستان به افغانستان برگشته اند و ۳۴۵هزار نفر دیگر نیز از ایران به افغانستان اجباری و داوطلبانه عودت کرده اند.

پیش از این، برخی کشورها، سازمان ملل متحد و سایر نهادهای حقوق بشر بین‌المللی نیز به اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان انتقاد کرده و از حکومت آن کشور خواسته اند که این طرح را لغو کند، اما پاکستان تا اکنون به این خواست جامعه جهانی پاسخ مثبت نداده است.

گروه

XS
SM
MD
LG