لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر داخلۀ ایران: حکومت طالبان در رابطه به موضوع مهاجرین جدی نیست


آرشیف
آرشیف

احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران به تازگی با تاکید بر اینکه مهاجرین غیرقانونی افغان آن کشور را ترک کنند، گفته است که حکومت طالبان در رابطه به موضوع مهاجرین جدی نیست.

ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران، امروز چهارشنبه ۲۵ اکتوبر (سوم عقرب) به نقل از وحیدی گزارش داد که مهاجرین فاقد مدرک مقیم ایران به کشورشان بازگردانده می‌شوند.

وحیدی گفته است: "سازوکارهای قضایی دقیق‌ترین در موضوع پیش‌بینی شود تا برخورد قوی‌تری انجام شود، بالغ بر ۲۰۰هزار نفر از مهاجرانی که بازگردانده شدند، مجدداً به ایران بازگشتند. برای حکومت طالبان این موضوع جدی و مهم نیست".

همچنان وزیر داخلۀ ایران گفته است که در هر جامعه‌ای که مهاجرین افغان حضور دارند، طبیعتاً در میان این مهاجرین افراد مختلف نیز شامل اند.

او با تاکید بر اینکه باید مساله تخلف مهاجرین افغان در ایران و اقامت قانونی و غیرقانونی آنان بررسی شود، گفته است که این موضوع به معنای ترویج "افغانستان‌ستیزی" در ایران نیست.

وحیدی همچنان گفته است که سامان‌دهی مهاجرین افغان در ایران لازمی است و در اولویت حکومت این کشور قرار دارد.

این در حالی است که قبلاً علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران در اوایل ماه روان میلادی گفته بود که این کشور برای سازمان‌دهی امور مهاجرین در تلاش ایجاد یک سازمان ملی است.

او تاکید کرده بود که مرزبانان این کشور تلاش می‌کنند که از ورود مهاجرین به این کشور جلوگیری کرده و ضمناً مهاجرین غیرقانونی را شناسایی و اخراج کنند.

حکومت طالبان هنوز به اظهارات وزیر داخله ایران واکنش نشان نداده است، اما قبلاً مقامات این گروه از کشورهای همسایه خواسته بودند که با مهاجرین برخورد مناسب داشته باشند و بر اساس قوانین بین‌المللی مهاجرت با مهاجرین افغان رفتار کنند.

در این حال، حکومت طالبان گزارش داده است که طی هفتۀ جاری نزدیک به ده‌هزار مهاجر افغان به گونۀ داوطلب و جبری از ایران به افغانستان برگشته اند.

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان امروز چهارشنبه با نشر اعلامیه‌ای گفت که تنها دیروز سه‌هزار و ۳۴۴ مهاجر افغان از طریق مرز اسلام‌قلعه در ولایت هرات به کشورشان بازگشته اند.

مقامات ایرانی گفته اند که در حال حاضر حدود پنج میلیون مهاجر افغان در این کشور زندگی می‌کنند.

آمار کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نشان می‌دهد که قبل از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، ۳.۴ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کردند که از این تعداد نزدیک به دو میلیون مهاجر غیرقانونی بودند. اما این سازمان گفته است که صدها هزار مهاجر افغان دیگر پس از اگست ۲۰۲۱ میلادی، به ایران رفته اند.

گروه

XS
SM
MD
LG