لینک های دسترسی

Breaking News

کابلوف: نحوۀ کنترول طالبان بر افغانستان، برای روسیه مهم است


کابلوف گفته که روسیه معتقد است که طالبان کنترول مداوم افغانستان را در دست دارند
کابلوف گفته که روسیه معتقد است که طالبان کنترول مداوم افغانستان را در دست دارند

تاس، خبرگزاری دولتی روسیه گزارش داده که ضمیر کابلوف، نمایندۀ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان، در مصاحبه‌ای با تلویزیون روسیه-۲۴ "کنترول قاطع" طالبان بر سراسر افغانستان را برای کشورش مهم خوانده است.

کابلوف گفته است: "ما معتقدیم که این حکومت کنترول مداوم کشور را در دست دارد. این برای ما اساساً مهم است. همانطور که هر تجزیه افغانستان بیشترین بازتاب منفی را در سراسر منطقه خواهد داشت".

همچنان این دپلومات ارشد روسیه معتقد است که مسکو می‌تواند با کابل در زمینه صادرات محصولات نفتی و تامین مصوونیت غذایی آن کشور همکاری کند.

او تاکید کرده است که مصوونیت غذایی همچنین یک موضوع بحث برای مقامات طالبان به منظور افزایش همکاری و تضمین تامین مواد غذایی مورد نیاز است.

طی روزهای پسین مقامات روسیه اظهارات مختلفی را در رابطه به افغانستان بیان کرده اند.

اندری بیلوسوف، وزیر دفاع جدید روسیه روز جمعه ۳۱ می (۱۱ جوزا) که در نشست وزیران دفاع سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان صحبت می‌کرد، افغانستان را منبع بی‌ثباتی برای کشورهای آسیای میانه عنوان کرده و بر تشدید تدابیر امنیتی در مرز میان تاجیکستان و افغانستان تاکید کرد.

او گفته است: "گروه‌های افراطی متعددی در آنجا [افغانستان]، جای پا باز کرده‌اند و تلاش‌ها را برای ترویج افکار خود در کشورهای همسایه افزایش داده‌ اند."

همچنان خبرگزاری تاس روسیه روز پنجشنبه ۳۰ می (دهم جوزا) به نقل از اندری رودینکو، معاون وزارت خارجۀ روسیه، گفته است که مسکو از طالبان می‌خواهد که همه تعهدات خود را در خصوص تشکیل حکومت همه‌شمول انجام دهند.

رودینکو گفته است که پالیسی کنونی روسیه در قبال افغانستان به کلی تغییر نخورده باقی‌ مانده است.

اما پیش از وزیر دفاع و معاون وزارت خارجۀ روسیه، سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ این کشور گفته بود که طالبان "قدرت واقعی" در افغانستان بوده و به گفتۀ وی، حذف احتمالی نام طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعۀ روسیه بازتاب‌دهندۀ "واقعیت عینی" است.

همزمان با اظهارات لاوروف، ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان، گفت که وزارت‌های خارجه و عدلیۀ روسیه به پوتین گزارش داده اند که می‌توان گروه طالبان را از فهرست سازمان‌های تروریستی روسیه حذف کرد.

حکومت طالبان روز چهارشنبه ۲۹ می (نهم جوزا) با نشر اعلامیه‌ای، ضمن استقبال از اظهارات اخیر مقام‌های روسی مبنی بر اقدام آن کشور برای حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی گفته است که این گروه برای گسترش و استحکام روابط مثبت با مسکو "عزم جدی سیاسی" دارد.

روسیه از جمله کشورهایی است که از زمان به قدرت رسیدن مجدد طالبان بر افغانستان که نزدیک به سه سال از آن می‌گذرد، با طالبان تعامل و تماس داشته، اما هنوز حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

همچنان روسیه سفارت خود در کابل را باز نگه‌داشته است و علاوه بر آن، سفارت افغانستان در مسکو فعال بوده و شارژدافیر طالبان آن را سرپرستی می‌کند.

گروه

XS
SM
MD
LG