لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار طالبان به یوناما؛ از نشر گزارش‌های یک‌جانبه خودداری کنید


محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف نهی از منکر حکومت طالبان، در واکنش تند به گزارش اخیر یوناما در مورد بازداشت زنان و دختران به اتهام "بدحجابی" توسط طالبان هشدار داده گفته است که در آینده از نشر این گونه گزارش‌ها خودداری کنید.

حنفی روز شنبه ۱۳ جنوری (۲۳ جدی) در نشستی در کابل، گزارش هیات معاونت ملل متحد در افغانستان را یک‌جانبه خواند و از این اداره ملل متحد خواست تا اخبار را بر اساس حقایق منتشر کند.

او گفت: " شما [یوناما] باید بر اساس واقعیات اخبار نشر کنید، مطابق آن از ما بپرسید، از امارت اسلامی [حکومت طالبان] و سپس وزارت امر به معروف."

دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) هنوز به اظهارات خالد حنقی واکنش نشان نداده است، اما این دفتر گفته است که مستقیماً این موضوع را با مقامات حاکم از جمله وزارت امر به معروف و نهی از منکر در میان گذاشته و خواهان آزادی فوری بازداشت‌شدگان شده است.

یوناما نسبت به بازداشت‌ها و توقیف‌های خودسرانهٔ اخیر زنان و دختران توسط طالبان به دلیل ادعای عدم رعایت قوانین پوشش اسلامی ابراز نگرانی عمیق کرده است.

یوناما روز پنجشنبه هفته گذشته ۱۱ جنوری (۲۱ جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفت که از اول جنوری در ولایات کابل و دایکندی مجموعه‌ای از کمپاین‌های تنفیذ احکام حجاب را توسط وزارت امر به معروف و نهی از منکر و پولیس حکومت طالبان ثبت کرده است.

بر بنیاد اعلامیه، در کابل و دایکندی شمار زیادی از زنان و دختران توسط نهادهای مختلف حکومت طالبان بازداشت شده اند.

یوناما گفته است که از بازداشت‌ها و توقیف‌های خودسرانه اخیر زنان و دختران توسط طالبان به دلیل ادعای عدم رعایت قوانین پوشش اسلامی به شدت نگران است.

یوناما با بیان اینکه در حال بررسی اتهامات مربوط به بدرفتاری و بازداشت غیرقانونی است، گفته که به نظر می‌رسد که جوامع اقلیت‌های مذهبی و قومی به طور نامتناسبی تحت تاثیر این عملیات اجرایی طالبان قرار گرفته اند.

یوناما همچنان گفته است که ادعاهای در مورد پرداخت پول در بدل آزادی زنان و دختران وجود دارد.

یوناما خطاب به حکومت طالبان تاکید کرده است که افغانستان به عنوان یک دولت همچنان در هفت سند کلیدی حقوق بشر بین‌المللی باقی مانده است و قطعنامه اخیر ۲۶۸۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنان از طالبان خواسته است تا به سرعت سیاست‌ها و اقداماتی را که بهره مندی زنان و دختران را از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی شان محدود می‌کند، لغو کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در پی نشر این گزارش، نگرانی‌های یوناما را "بی‌جا" و"نادرست" خواند.

مجاهد در یک پیام ایکس نگاشته است: "خانم‌های افغان خودشان حجاب را مراعات می‌کنند و نیاز به اعمال فشار ندارد و امربالمعروف هم باکسی برخورد نکرده است. پروپاگندهای نشر شده در مورد حقیقت نداشت."

پیش از این، نهادهای مختلف حقوق بشری و برخی شخصیت‌های سیاسی افغانستان توقیف ده‌ها تن از دختران و زنان جوان از سوی ماموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان به اتهام "بدحجابی" در جاده‌های کابل را محکوم کرده و خواستار رهایی آنان و توقف این بازداشت‌ها بودند.

گروه

XS
SM
MD
LG