لینک های دسترسی

Breaking News

محدودیت طالبان بر کار زنان در موسسات غیردولتی بر روند امدادرسانی تاثیر گذاشته است – سروی


آرشیف
آرشیف

دفتر سرمفتش ویژۀ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید که سروی سازمان ملل متحد در مورد اثرات ممنوعیت کار زنان افغان در نهادهای امدادرسان نشان می‌دهد که این فیصله تاثیر منفی بر کار موسسات کمک‌رسان داشته است.

سیگار ناوقت پنجشنبه ۲۸ سپتمبر (ششم میزان)، در شبکه اجتماعی اجتماعی ایکس نگاشته است که این پنجمین سروی سازمان ملل متحد در اداره‌های مرتبط با آن است که در سه ماه اخیر سال ۲۰۲۳انجام شده است.

سیگار گفته است: "در این سروی، ۵۶ درصد از ۱۷۵ [اداره] پاسخ‌دهنده گفته اند که موسسات آنان فعالیت جزیی دارند، ۳۶ درصد گفته اند که به طور کامل کار می کنند، هشت درصد گفته اند که فعالیت‌های شان متوقف شده و ۴۲ درصد گفته اند که کارمندان زن از خانه کار می‌کنند".

حکومت طالبان در هفته آخر دسمبر ۲۰۲۲ کار زنان و دختران را در سازمان‌های غیر دولتی و در هفته اول اپریل ۲۰۲۳ اشتغال زنان افغان را در اداره‌های سازمان ملل متحد ممنوع کرد.

این تصمیم حکومت طالبان و اعمال محدودیت‌های دیگر بر زنان و دختران افغان در سطح بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد محکوم شده است. طالبان پس از به دست آوردن مجدد قدرت در افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، به طور مداوم محدودیت‌هایی را بر زنان و دختران افغان اعمال کرده اند.

علاوه بر ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، منع تحصیل زنان و دختران در دانشگاه‌ها، ممنوعیت از توسعه شغلی و نقش فعال در سایر جنبه‌های زندگی شامل این محدودیت‌ها اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، اقدامات طالبان علیه زنان و دختران افغانستان را یک تبعیض سیستماتیک بر اساس جنسیت دانسته است.

روزا اوتنبایووا، نماینده ویژه منشی عمومی سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست شورای امنیت روز سه شنبه 26 سپتمبر (چهارم میزان) گفت که طالبان در رابطه به انزوای اجتماعی و آموزش زنان، بیش از ۵۰ دستور را صادر کرده که منجر به تضعیف تعامل یوناما با این گروه شده است.

او گفت که سیاست‌های طالبان زنان را محروم می‌کند و برای جامعه جهانی قابل قبول نیست.

با این حال، این مقام ملل متحد بر تعامل و مذاکره با طالبان تاکید کرد و گفت که چنین رویکردی به معنای به رسمیت شناختن حکومت طالبان و پذیرفتن سیاست‌های آن نیست، بلکه تلاشی برای تغییر سیاست‌های این گروه است.

اوتنبایووا خواستار رویکرد متعادل‌تر برای مقابله با طالبان شد، استراتیژیی که به گفته او شامل مسوولیت طالبان در قبال رفاه افغان‌ها، به‌ویژه زنان، و میکانیزمی باشد که به نگرانی‌های مقامات حاکم پاسخ بگوید و مذاکرات بین‌الافغانی نیز شامل آن باشد.

او تاکید کرد که درهای گفتگو با طالبان نباید بسته شود.

گروه

XS
SM
MD
LG