لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: بر اساس تفاهم، جزای اعدام بر ۲۰۰ افغان در ایران تطبیق نمی‌شود


آمار اعدام در جمهوری اسلامی همواره یکی از بالاترین آمارها در سطح جهان است.
آمار اعدام در جمهوری اسلامی همواره یکی از بالاترین آمارها در سطح جهان است.

در حالی که تنش‌ها میان حکومت طالبان و ایران بر سر حقابۀ دریای هلمند به تازگی بیشتر شده، وزارت خارجۀ طالبان تایید می‌کند که صدها زندانی افغان در ایران به اعدام محکوم شده اند.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی این وزارت، به تازگی در مصاحبه‌ای با تلویزیون ملی افغانستان تحت ادارۀ طالبان گفته است که شمار زندانیان افغان در ایران که محکوم به اعدام شده اند، ۲۰۰ نفر است.

اما تکل افزود: "امارت اسلامی توانست که با کشور ایران به یک تفاهم برسد تا ۲۰۰ افغانی که در آنجا به اعدام محکوم شده بودند، آنها از اعدام نجات بیابند، جزای اعدام بر آنها تطبیق نمی‌شود."

با این وجود، تکل مشخص نکرد که سرنوشت این زندانیانی که محکومیت اعدام شان معاف شده است، در کجا و چگونه سپری خواهد شد.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان در حالی از معافیت جزای اعدام ۲۰۰ زندانی افغان در ایران خبر می‌دهد که این کشور از رهگذر اعدام مجرمین، پس از چین در جایگاه دوم قرار دارد.

در این حال کارشناسان شورای حقوق بشر ملل متحد حدود هشت روز قبل با نشر گزارشی مجازات اعدام توسط طالبان در افغانستان را تکان‌دهنده خواند.

محکمۀ عالی حکومت طالبان به تاریخ چهارم می اعلام کرد که ۱۷۵ نفر را به قصاص و ۳۵ نفر دیگر را به سنگسار محکوم کرده است.

انتقال زندانیان افغان از ایران به افغانستان

تکل همچنان گفته است که گفتگوهای حکومت طالبان در خصوص انتقال زندانیان افغان با حکومت ایران جریان دارد و پیشرفت‌هایی در زمینه صورت گرفته است.

به گفتۀ تکل، از آغاز تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ تا اکنون، یک‌هزار افغان که در ایران زندانی بودند، به افغانستان منتقل شدند تا متباقی دورۀ محکومیت شان را در کشورشان سپری کنند.

تکل افزود که شهروندان زیادی افغانستان به دلیل نداشتن اسناد قانونی و همچنان جرایم مختلف در ایران زندانی شده اند، اما نوعیت جرایم و آمار زندانیان افغان در ایران را مشخص نکرد.

با این حال، گفته می‌شود که اکثر افغان‌هایی که به ایران می‌روند به دلیل نداشتن مدارک قانونی، قاچاق مواد مخدر و برخی جرایم دیگر توسط حکومت ایران زندانی شده اند.

پیش از این برخی رسانه‌های محلی افغانستان گزارش داده بودند که در میان این افراد، نظامیان پیشین افغان نیز حضور دارند که آنان در ماه‌های اخیر به دلیل ترس از انتقام‌جویی افراد طالبان به گونۀ غیرقانونی وارد ایران شده بودند.

در حال حاضر آمار دقیق افغان‌های زندانی در ایران معلوم نیست، اما گفته می‌شود که هزاران شهروند افغانستان در زندان‌های ایران زندانی اند.

این در حالی است که حکومت پیشین افغانستان و ایران تفاهمنامۀ تبادلۀ زندانیان را امضا کرده بودند که بر اساس آن صدها افغان زندانی از ایران به افغانستان منتقل شدند.

در ماه قوس ۱۳۹۹ خورشیدی، بهادر امنیان، سفیر وقت ایران در کابل، به فضل‌ احمد معنوی، وزیر عدلیۀ حکومت پیشین افغانستان گفته بود که کشورش آمادۀ سپردن حدود ۲۰ هزار زندانی افغان به این کشور است.

او گفته بود که از میان حدود ۲۰ هزار زندانی افغان، دوسیه‌های ۲۶۰۰ تن آنان تکمیل و آمادۀ سپردن به افغانستان است.

XS
SM
MD
LG