لینک های دسترسی

Breaking News

نقش ناتمام مارشال فهیم در انتخابات افغانستان


مارشال فهیم از نامزد ریاست جمهوری حمایت علنی نکرده بود
مارشال فهیم از نامزد ریاست جمهوری حمایت علنی نکرده بود
ساعاتی پس از انتشار خبر درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان احمد ولی مسعود، رئیس بنیاد احمدشاه مسعود در مقاله ای به وب سایت انگلیسی الجزیره نوشت که آقای فهیم از نامزدی داکتر عبدالله عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می ورزید.

آقای فهیم اما، پیش از مرگ، بصورت علنی از هیچ نامزد ریاست جمهوری ابراز حمایت نکرده بود.

رئیس جمهور افغانستان در فرامین و اظهارات رسمی بارها تاکید ورزیده است که مقام های دولتی نباید در کارزار انتخاباتی گلاویز شوند.

این در حالی است که محمد امین فرهنگ، وزیر پیشین اقتصاد به صدای امریکا گفت که مارشال فهیم تلاش داشت که میان دو نامزد ریاست جمهوری ائتلاف ایجاد کند.

آقای فرهنگ گفت "آقای فهیم طی این اواخر تلاش داشت تا تیم داکتر عبدالله عبدالله را با تیم زلمی رسول نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان یکجا کند."

گفته می شود که این تلاش های مارشال فهیم در تبانی با رئیس جمهور کرزی صورت می گرفت. آقای فرهنگ گفت که رئیس جمهور کرزی و مارشال فهیم "روی موضوعات کلان سیاسی" با هم مشورت می ورزیدند.

تایید تماس

فضل الرحمن اوریا، یک سخنگوی ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله در گفتگوی با صدای امریکا تماس های مستقیم با ستاد زلمی رسول را رد نکرد. آقای اوریا گفت ستاد داکتر عبدالله "با چند تیم همفکر در گفتگو" بوده است اما از نتایج این گفتگوها چیزی نگفت.

برخی از کارشناسان به این عقیده اند که با وجود تاکید رئیس جمهور بر عدم مداخلت در امور انتخابات، ارگ نمی تواند در مهمترین رویداد سیاسی کشور فقط نقش تماشاچی ایفا کند.

عزیزرفیع، فعال جامعه مدنی گفت "ضلع اهرم قدرت در ارگ ریاست جمهوری یعنی رئیس جمهور و دو معاون اش به هیج عنوان نمیتوانستند و نمیتوانند که نسبت به بحث های انتخابات و بحث های سیاسی سرنوشت ساز آینده سیاسی بدون مداخله باقی بمانند."

پیکر مارشال فهیم روز سه شنبه در کابل بخاک سپرده خواهد شد اما بحث ها در باره حمایت او از یک نامزد ریاست جمهوری و مشخص نمودن میراث سیاسی او برای انتخابات سرراه، از همین حالا آغاز شده است.
XS
SM
MD
LG