لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا تهدید روسیه علیه دو امریکایی را 'هولناک' خواند


در این تصویر ظاهراََ اندی هوین، شهروند ایالات متحده، در یک مکان نامعلوم دیده می شود
در این تصویر ظاهراََ اندی هوین، شهروند ایالات متحده، در یک مکان نامعلوم دیده می شود

ایالات متحده روز سه‌ شنبه ۲۱ جون (۳۱ جوزا) گفت که تهدید کرملین در برابر دو شهروند ایالات متحده که هنگام جنگ بر ضد قوای روسیه در اوکراین دستگیر شده اند "هولناک'' است.

روسیه گفته است که این دو شهروند امریکا که در جنگ اوکراین بر ضد قوای روسی دستگیر شده اند، ممکن به مجازات اعدام محکوم شوند.

جان کربی، یکی از سخنگویان قصر سفید، به خبرنگاران گفته است که چنین تهدید روسیه ''هولناک" است که یک مقام حکومتی آن کشور پیشنهاد مجازات اعدام را به دو شهروند امریکایی کند که در اوکراین بودند.

کربی افزود که دو شهروند ایالات متحده که توسط قوای روسیه در اوکراین دستگیر شده اند، بر اساس کنوانسیون ژینو در مورد اسیران جنگی، محافظت می شوند. کنوانسیون ژنیو، اعدام، شنکنجه و سوء رفتار علیه اسیران جنگی را منع قرار داده است.

این مقام قصر سفید گفته است که کرملین با این اظهارات اش حد اقل "بی پروا" بوده است.

کربی گفت،‌ صرف نظر از اینکه نیت مقامات روسیه در مورد اعدام احتمالی دو شهروند ایالات متحده چه است و چه نتایجی را در پی خواهد داشت، طرح چنین موضوع توسط یک قدرت بزرگ، هشدار دهنده است.

بر اساس گزارش رسانه ها، دو شهروند ایالات متحده که در اوایل ماه جون توسط قوای روسیه در شرق اوکراین اسیر شدند،‌ نظامیان پیشین امریکا بودند.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، شماری نامعلومی از شهروندان خارجی به شمول امریکایی ها به اوکراین رفتند و در کنار نیروهای اوکراینی بر ضد قوای روسی می جنگند.

اوکراین یک واحد بین المللی را ایجاد کرده است که از طریق آن داوطلبان با درجات مختلف آموزش نظامی قبلی را می پذیرد. اکثر این داوطلبان به خطوط اول جبهه بر ضد قوای روسی اعزام می شوند. بر اساس گزارش ها، شماری از این داوطلبان کشته، اسیر و یا ناپدید شده اند.

در همین حال، ‌وزارت خارجهٔ ایالات متحده روز سه شنبه تایید کرد که دومین شهروند امریکا،‌ استیفن زابیلسکی ۵۲ ساله، در جنگ اوکراین کشته شده است. این وزارت بار دیگر از شهروندان ایالات متحده خواست تا از سفر به اوکراین اجتناب کنند.

یک سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفت:‌ "ما بار دیگر به شهروندان ایالات متحده تکرار می کنیم که به دلیل منازعهٔ مسلحانه فعال به اوکراین سفر نکنند."

آقای کربی نیز خظاب به شهروندان امریکا گفته است که اگر آنان می خواهند برای مردم اوکراین کمک کنند، بدون اینکه زندگی شان را به خطر بی اندازند، سایر گزینه ها برای کمک اوکراینی ها وجود دارد.

وزارت خارجهٔ امریکا همچنین از روسیه خواسته است تا مطابق کنوانسیون ژینو، با شهروندان ایالات متحده مانند سایر اسیران جنگی برخورد انسانی کند.

XS
SM
MD
LG