لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: امریکا از درخواست‌های آتش‌بس میان اسراییل و حماس حمایت نمی‌کند


قصر سفید روز دوشنبه ۳۰ اکتوبر (هشتم عقرب‌) گفت که ایالات متحده در حالا حاضر از درخواست‌های آتش‌بس میان اسراییل و گروه حماس حمایت نمی‌کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، گفت که به جای آتش‌بس، در مورد "توقف" درگیری به منظور تسهیل فراهم‌آوری کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه غور شود.

کربی گفت:‌ ''ما باور نداریم که در وضعیت کنونی آتش‌بس پاسخ درست باشد. ما در حال حاضر از آتش‌بس حمایت نمی‌کنیم."

در عین حال،‌ بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسراییل، نیز روز دوشنبه گفت که آتش‌بس با گروه حماس "اتفاق نخواهد افتاد."

نتانیاهو در یک کنفرانس خبری به ژورنالستان خارجی گفت که آتش‌بس ''به معنی تسلیم شدن'' به گروه حماس است.

این اظهارات مقامات ایالات متحده و اسراییل در حالی بیان شده است که ملل متحد هشدار داده است که کمک‌های بشری که برای نیازمندی مردم غزه فراهم شده است، ناکافی بوده و مردم این ساحه به طور بی‌سابقه‌ای به کمک‌های بشری نیاز دارند.

پیش از این،‌ حکومت ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا، نیز از درخواست آتش‌بس اجتناب ورزیده و در عوض از توقف موقت درگیری برای رسانیدن کمک‌های بشری به مردم غزه اعلام حمایت کرده است.

کربی روز دوشنبه همچنین گفت که ایالات متحده"مطمین" است که شمار لاری‌های‌ حامل کمک‌ها که از طریق گذرگاه رفح وارد غزه می‌شود، روزانه نزدیک به ۱۰۰ لاری افزایش یابد.

کربی افزود: "این مرحلهٔ نخست است که ما با اسراییلی‌ها در مورد تلاش‌ها برای رساندن نزدیک به ۱۰۰ لاری کمک‌های بشری به نوار غزه صحبت کردیم." کربی گفت که ۴۵ لاری کمک‌های بشردوستانه روز یکشنبه وارد نوار غزه شد.

مقامات ملل متحد گفته اند که جمعیت نوار غزه به ۲.۳ میلیون نفر می‌رسد، اما پس از حملات هوایی و توپخانه‌ای اسراییل به این منطقه، صدها هزار غیرنظامی مجبور به ترک خانه‌های شان شده اند.

اردوی اسراییل اعلام کرد که طی چند روز گذشته بیش از ۶۰۰ هدف شبه نظامیان حماس را هدف قرار داده است، و همچنان به گسترش عملیات زمینی خود در نوار غزه ادامه می دهد، جایی که غیرنظامیان فلسطینی به شدت به مواد سوخت، غذا و آب صحی آشامیدنی نیاز دارند.

پس از آنکه گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد، اسراییل غزه را از سه هفته به اینسو محاصره کرده و مورد حملات هوایی و توپخانه‌ای قرار داده است.

حماس در پی حمله بر خاک اسراییل، علاوه بر کشتن ۱۴۰۰ نفر، کم از کم ۲۳۹ نفر به شمول شهروندان خارجی را گروگان گرفته است.

در عین حال، مقامات صحت غزه که در کنترول حماس قرار دارد، گفته اند که از آغاز حملات اسراییل تا اکنونی بیش از ۸۳۰۰ نفر کشته شده که ۵۰ درصد آنان را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.

گروه

XS
SM
MD
LG