لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه ۱۰۰ میلیون دالر اضافی کمک می‌کند


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، در میدان هوایی اینجرلیک ترکیه هنگام یاری به نظامیان ایالات متحده که کمک‌ها را برای زلزله‌زدگان ترکیه فراهم‌ می‌کنند
انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، در میدان هوایی اینجرلیک ترکیه هنگام یاری به نظامیان ایالات متحده که کمک‌ها را برای زلزله‌زدگان ترکیه فراهم‌ می‌کنند

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز یکشنبه ۱۹ فبروری (۳۰ دلو) اعلام کرد که امریکا ۱۰۰ میلیون دالر اضافی را برای زلزله زگان ترکیه و سوریه فراهم می‌کند.

بلینکن در تویتی نوشته است که ''امروز برنامه‌های کمک ۱۰۰ میلیون اضافی را برای فراهم‌آوری کمک‌های نجات برای ترکیه و سوریه اعلام می‌کنم. ایالات متحده همچنان در کنار مردم ترکیه و سوریه ایستاد خواهد بود."

با تعهد جدید امریکا، مجموعهٔ کمک‌های ایالات متحده برای زلزله‌زگان ترکیه و سوریه، به ۱۸۵ میلیون دالر رسید.


بلینکن این کمک صد میلیون دالری را هنگام دیدار از مناطق زلزله‌زده در ترکیه اعلام کرد. این دپلومات ارشد ایالات متحده در جریان سفرش به ترکیه، با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکی‌‌اش، در پایگاه هوایی اینجرلیک واقع در جنوب آن کشور که از طریق آن ایالات متحده کمک ارسال کرده است، دیدار کرد.

از راست به چپ، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجهٔ ترکیه، با یک هلیکوپتر از ولایت زلزله‌زده هاتای ترکیه دیدن کردند
از راست به چپ، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجهٔ ترکیه، با یک هلیکوپتر از ولایت زلزله‌زده هاتای ترکیه دیدن کردند

این دپلومات ارشد امریکا به خبرنگاران گفت که کمک‌های تازه به زودی به ترکیه ارسال خواهد شد، اما افزود که "متاسفانه، این کمک کمتر برای [عملیات] جستجو و نجات است'' و بیشتر برای بهبود وضعیت در طولانی مدت است.

بلینکن در مورد بازسازی مناطق زلزله‌زدهٔ ترکیه و کمک‌های امریکا برای مناطق آسیب دیده گفت: ''این یک تلاش طولانی مدت خواهد بود. برای بازسازی به تلاش گسترده نیاز است. اما ما متعهد به حمایت از این تلاش استیم."

در همین حال، اعضای گروه امدادرسان موسوم به کلاه سفیدها که در مناطق تحت کنترول شورشیان سوریه فعالیت می‌کنند، گفته اند که بلینکن همچنین با آنها در مورد تلاش‌های امداد رسانی ملاقات کرده است. اما آنان مشخص نکردند که چه مقداری این کمک‌ها برای زلزله‌زدگان سوریه مد نظر گرفته شده است.

در عین حال،‌حکومت ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که تلاش‌های نجات را به استثناه دو ولایت، در سایر نقاط آن کشور خاتمه داده است. یونس سزر، رییس ادارهٔ آفات طبیعی ترکیه، روز یکشنبه گفت تلاش‌های جستجو و نجات در تمام ولایت‌ها به‌جز ولایت‌های هاتای و قهرمان‌مرعش، مرکز زلزله، تکمیل شده است.

در اثر زلزلهٔ ویرانگر و مهلک که به تاریخ ششم فبروری رخ داد، بیش از ۴۶ هزار نفر در ترکیه و سوریه کشته و ده‌ها هزار نفر دیگر در این دو کشور زخمی شدند.

ترکیه در حالی از توقف عملیات نجات خبر داده که گروه‌های امداد رسان روز شنبه ۱۸ فبروری (۲۹ دلو) حدود ۱۲ روز پس از زلزله دو نفر را در شهر هاتای ترکیه و چند نفر دیگر را در شهر انتاکیای سوریه از زیر آوار نجات دادند.

مقامات و کارمندان صحی در ترکیه و سوریه گفته اند که تاکنون ۴۰۶۴۲ نفر در ترکیه و حد اقل ۵۸۰۰ نفر در سوریه جان باخته اند که به این حساب شمار مجموعی تلفات ناشی از این زلزله به ۴۶۴۴۲ نفر رسیده است.

سازمان جهانی صحت گفته است که زلزلهٔ مرگبار و ویرانگر نزدیک به ۲۶ میلیون نفر را در ترکیه و سوریه متاثر کرده است. این سازمان گفته است که ۱۵ میلیون نفر در ترکیه و ۱۱ میلیون نفر دیگر در کشور جنگ‌زدهٔ سوریه از زلزلهٔ ششم فبروری متاثر شده‌اند.

XS
SM
MD
LG