لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا در مورد گزارش تلفات غیر نظامیان در حمله هوایی کابل تحقیق می‌کند


موتری که به اثر حملهٔ‌ هوایی ایالات متحده در نزدیکی میدان هوایی کابل تخریب شده است
موتری که به اثر حملهٔ‌ هوایی ایالات متحده در نزدیکی میدان هوایی کابل تخریب شده است

یک سخنگوی نظامی ایالات متحده ناوقت یکشنبه ۲۹ آگست (هفتم سنبله) گفت که امریکا تحقیقات را در مورد گزارش هایی آغاز کرده است که آیا در حملهٔ طیارهٔ بدون سرنشین آن کشور در شهر کابل بر یک موتر مملو از مواد انفجاری٬ غیر نظامیان کشته شده اند یا خیر؟‌

این موضوع را خبرگزاری فرانس پرس از قول بیل اربن، سخنگوی فرماندهی قوای مرکزی ایالات متحده، گزارش داده است.

اظهارات این نظامی امریکا پس از آن بیان شد که تلویزیون CNN گزارش داد که در حملهٔ‌ هوایی ایالات متحده نه عضو یک خانواده به شمول شش کودک در شهر کابل کشته شدند.

رسانه های محلی افغانستان نیز از کشته شدن غیر نظامیان در حملهٔ هوایی ایالات متحده گزارش داده اند، اما صدای امریکا تا حال قادر نشده است تا از سایر منابع مستقل و با اعتبار تاییدی این تلفات را به دست بیاورد.

بیل اربن، سخنگوی فرماندهی قوای مرکزی ایالات متحده، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که "ما از گزارش‌ها در مورد تلفات غیرنظامیان پس حمله بر موتر در کابل خبر داریم."

این نظامی ایالات متحده گفته است که امریکا نتایج این حمله هوایی را بررسی می‌کند؛ حمله‌ای که به گفتهٔ نظامیان امریکایی، یک موتر مملو از مواد انفجاری شاخهٔ خراسان داعش را هدف قرار داد و منهدم کرد.

آقای اربن گفته است که پس از حمله بر موتر مملو از مواد انفجاری، انفجار های قوی صورت گرفت و این نشان می‌دهد که موتر مذکور مقدار زیادی مواد انفجاری را انتقال می داد، انفجارهایی که به گفتهٔ وی "ممکن موجب تلفات اضافی شده باشد." اما گفت تا حال معلوم نیست که چه اتفاقی رخ داده است و نظامیان امریکایی در مورد تحقیق می کنند.

آقای اربن در این اعلامیه گفته است که "ما از تلفات احتمالی هر بی گناهی که تلف شده باشد٬ بسیار ناراحت خواهیم شد."

حملهٔ‌ هوایی ایالات متحده بر موتر "مملو از مواد انفجاری" در شهر کابل پس از آن صورت گرفت که شاخهٔ خراسان داعش مسوولیت حملهٔ مرگبار روز پنجشنبه در بیرون محوطهٔ میدان هوایی کابل را بر عهده گرفت.

در این حمله بیش از ۱۶۰ شهروند افغانستان کشته شد و ۱۳ نظامی امریکایی نیز جان باخت و ده ها غیر نظامی دیگر زخمی شدند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده اوایل روز یکشنبه گفت که نظامیان امریکایی در یک حملهٔ دفاع خودی با طیارۀ بدون سرنشین٬ موتر بم‌‌گذاری شدۀ تندروان داعش-خراسان را در کابل که قرار بود با آن حملۀ انتحاری در میدان هوایی انجام شود، از بین بردند.

این فرماندانی افزوده است که این حمله در یک ساحۀ نزدیک میدان هوایی کابل انجام شد. نظامیان امریکایی همچنین به انفجار های بعدی در ساحه، به دلیل موجودیت مواد انفجاری تعبیه شده در این موتر اشاره کرده اند.

قوماندانی مرکزی قوای امریکایی قبل بر این با نشر بیانیه‌ای گفته بود که "هیچ نشانه‌ای از تلفات غیرنظامیان ناشی از این رویداد در دست نیست. مراقب تهدیدات احتمالی آینده استیم."

XS
SM
MD
LG