لینک های دسترسی

Breaking News

سفر نماینده ویژه وزارت خارجۀ هند به کابل و گفتگو با مقامات طالبان


وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که جی‌پی ‌سینگ، نمایندهٔ ویژهٔ هند برای افغانستان در سفرش به کابل با امیرخان متقی، سرپرست این وزارت در مورد روابط دوجانبه، موضوعات اقتصادی و ترانزیتی گفتگو کرده است.

این وزارت ناوقت پنجشنبه هفتم مارچ (۱۷ حوت) با نشر خبرنامه‌ای به نقل از این دپلومات هندی گفته است که آن کشور طی‌ دوونیم‌ سال گذشته در بخش‌های مختلف با افغانستان کمک‌های بشری کرده است.

بر بنیاد اعلامیه جی‌پی سینگ گفته است: "هند علاقه دارد که روابط در بخش‌های سیاسی و اقتصادی با افغانستان را گسترش دهد و تجارت از راه بندر چابهار را رشد دهد".

امیرخان متقی، در این دیدار با قدردانی از کمک‌های بشری هند، ادعا کرده است که بر اساس سیاست خارجی "متوازن" حکومت طالبان می‌خواهد که روابط سیاسی و اقتصادی‌اش را با هند به عنوان یک کشور مهم منطقه تقویت کند.

همچنان متقی از این دپلومات هندی خواستار ایجاد تسهیلات در صدور ویزهٔ تجاری، صحی و تحصیلی به افغان‌ها شده است.

علاوه با متقی، جی پی سنگ، روز جمعه در وزارت خارجه حکومت طالبان با شماری از تاجران افغان دیدار کرده است که بر اساس اعلامیۀ این وزارت، در این دیدار در مورد مسایل اقتصادی، ترانزیتی و ویزهٔ تاجران افغان گفتگو شده است.

در اعلامیه آمده است: " تجار افغان تجارت دو‌جانبه میان افغانستان و هند را برای پیشرفت اقتصادی دو کشور ارزشمند دانستند و از جانب هند خواهان رشد و گسترش تجارت دوجانبه و حل مشکلات سد راه آن و ایجاد تسهیلات در اصدار ویزه برای تجار افغان شدند".

همچنان نمایندۀ ویژه هند برای افغانستان با نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان و حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان نیز دیدار کرده است.

پس از اگست ۲۰۲۱ که طالبان در افغانستان بار دیگر حاکم شدند، هند نیز همانند سایر کشورها سفارت خود را در کابل بست، اما در اواخر ۲۰۲۲ فعالیت این سفارت تا حدودی برای پیشبرد امور بشری از سر گرفته شد، اما تا اکنون صدور ویزه را به شهروندان افغان آغاز نکرده است.

هند هنوز هم یکی از شرکای اقتصادی افغانستان است و از رهگذر صادرات در جایگاه دوم قرار دارد.

بر اساس آمار ادارۀ ملی احصاییه و معلومات حکومت طالبان، در سه ربع سال روان افغانستان به ارزش ۴۶۳ میلیون دالر به هند صادرات داشته است.

گروه

XS
SM
MD
LG