لینک های دسترسی

Breaking News

شیوۀ جنگی نظامیان افغان تغییر می‌کند


وزیر دفاع افغانستان، از تغییر تاکتیک‌های جنگی نظامیان افغان خبر داد که با تطبیق آن جلو تلفات افراد ملکی در جریان عملیات‌ها گرفته خواهد شد.

طارق‌شاه بهرامی، وزیر دفاع افغانستان که روز سه شنبه به دلیل تلفات افراد ملکی به جلسۀ عمومی مشرانو جرگه برای پاسخگویی فرا خوانده شده بود، گفت که کار روی تاکتیک‌های جنگی نظامیان افغان جریان دارد تا از این طریق دو هدف به دست آید.

او افزود: "در بسیاری از ولایات و قطعات ما این را عملی کردیم، این را به دو منظور اجرا می‌کنیم، یکی قابلیت و توانمندی تعارض را قطعات جزوتام‌های ما پیدا بکند و دوم این که سطح تلفات را پایین بیاوریم".

تلفات افراد ملکی در جریان عملیات نظامی به ویژه عملیات شبانه از مواردی پرجنجال برای نهادهای امنیتی افغانستان بوده است.

هاشم الکوزی، رئیس کمیسیون امور دفاعی مشرانو جرگۀ افغانستان گفت: "در برخی ولایات که عملیات‌های شبانه می‌شود، افراد زیاد ملکی به شهادت می‌رسند و خصوصاً به طرف جلال‌آباد که شما ببینید، عملیات‌های شبانه که تحت نام قطعه صفر یک یا صفر دو می‌شود، بر اساس معلومات ما به امریکایی ارتباط دارند".

تنها معضل تلفات ملکی نیست؛ بلکه در جریان درگیری‌های اخیر، نیروهای افغان نیز متقبل تلفات شده اند. این موضوعات سبب شده است که اعضای مجلس سنای افغانستان از نهادهای امنیتی، توضیحات بخواهند.

گلالی اکبری عضو مشرانو جرگۀ افغانستان گفت: "تلفات نیروهای امنیتی ما خصوصاً در ولایت بدخشان، از ولایات بسیار زیاد است، ما آن قدر زیر فشار ملت و مردم خود استیم که حد و اندازه ندارد".

بر اساس گزارش گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی، در جریان هفت روز گذشته، ۱۶ تن از افراد ملکی در عملیات‌های نظامیان افغان و حملات هوایی نیروهای امریکایی در لوگر، هلمند و ننگرهار کشته و ۱۴ تن غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG