لینک های دسترسی

Breaking News

یک در صد ثروتمندان جهان دو چند ۹۹ درصد دیگر انسان‎ها سرمایه دارند - گزارش


سرمایدارترین های جهان
سرمایدارترین های جهان

بر اساس گزارش جدید سازمان آکسفام، یک در صد سرمایدارترین‌های جهان، دو برابر ۹۹ درصد جمعیت باقیماندۀ جهان ثروت دارند.

این گزارش از حکومت‎ها خواسته است تا پالیسی هایی را بر ضد نابرابری روی دست گیرند.

در گزارشی که پیش از نشست سالانه گفتگوهای اقتصادی جهان توسط این سازمان خیریه نشر شد آمده است که حکومت‌ها از افراد و شرکت‌های سرمایدار در مقایسه با دیگران کمتر مالیه می‌گیرند و به خدمات عامه کمتر از آنچه نیاز است بودجه می‌دهند.

این سازمان افزوده است که نابرابری اقتصادی از کنترول خارج شده است زیرا در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۲۱۵۳ میلیاردر بیش از ۴.۶ میلیارد نفوس جهان سرمایه اندوخته بودند.

بر اساس گزارش نشریه بلومبرگ، جیف بیزوس، مالک شرکت امازون هنوز هم با ۱۱۶ میلیارد دالر سرمایه خالص در صدر فهرست سرمایه داران جهان قرار دارد.

سرمایه مجموعی ۲۰ میلیاردر جهان از سال ۲۰۱۲ به اینسو دو برابر شده است. ارزش مجموعی سرمایه این افراد که در سال ۲۰۱۲ میلادی ۶۷۲ میلیارد دالر بود در سال ۲۰۱۹ به ۱۳۹۷ میلیارد دالر رسید.

آکسفام گزارش داده است که اگر یک فرد از زمان اعمار اهرام مصر تا اکنون روز ۱۰ هزار دالر پس انداز می‌کرد، اکنون در ردۀ پنجم سرمایداران جهان قرار می‌گرفت.

منتقدین آکسفام گفته اند که احصاییه نابرابری اقتصادی این سازمان گمراه کننده بوده و اندازۀ مشکلات در آن بیش از آنچه هست که بازتاب یافته است. اما آکسفام از گزارش خود دفاع کرده و این چنین اتهامات را به چالش کشیده است.

آکسفام گفته است که اگر کشورهای جهان هر سال یک در صد عواید نابرابر اقتصادی را کاهش دهند، تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۱۰۰ میلیون نفر از جمعیت فقیر جهان کاهش خواه یافت.

بر اساس گزارش بانک جهانی، در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۷۳۶ میلیون انسان در جهان در فقر شدید زندگی می‌کرد که بیش از نصف آنان در کشور های واقع در صحرای اعظم افریقا زیست دارند.

بانک جهانی هشدار داده است که تلاش‌ها برای کاهش فقر نه تنها کند شده بلکه در برخی کشورها عقب‌گرد نیز داشته است

XS
SM
MD
LG