لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: روی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان توافقی نشده است


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان گفته که روی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان با طالبان هیچ توافقی نشده است.

آقای خلیلزاد، در گفتگویی ویژه با طلوع نیوز گفت: "از چیزهایی که هنوز فیصله نشده، یک همین مسله است."

این در حالی است که اخیرا مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده در واشنگتن گفته بود که دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده می‌خواهد روند خروج نیروها از افغانستان را پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا آغاز کند.

اما حکومت افغانستان می‌گوید که آقای پمپیو به رییس جمهور غنی اطمینان داده که در استراتیژی امریکا تغییری به میان نیامده و کاهش شمار نیروها وابسته به شرایط افغانستان خواهد بود.

قرار است آقای خلیلزاد پس از یک توقف کوتاه در اسلام‌آباد، عازم قطر شده و هشتمین دور گفتگوهای خود را با نمایندگان طالبان در دوحه آغاز کند.

او دیروز در توییتی نوشت که اگر در دوحه، طالبان سهم خود را ایفا کنند، ایالات متحده هم سهم خود را ایفا کرده و توافقنامه‌ای را که تا حالا روی آن کار شده، نهایی خواهند کرد.

در همین حال، برخی از مقام‌های پیشین طالبان به این نظر اند که احتمال توافق دو جانب روی مواردی که از قبل صحبت شده، وجود دارد.

اکبر آغا یک مقام پیشین طالبان در کابل گفت: "در دور هشتم میان طالبان و امریکاییان معلوم خواهد شد که توافق تا چه اندازه هست. ممکن که این بار توافقنامه امضا شود یا هم زمان امضای آن مشخص خواهد شد."

XS
SM
MD
LG