لینک های دسترسی

Breaking News

سمر: طرف مذاکرات صلح با حکومت افغانستان مشخص نیست


کمیسیون حقوق بشر افغانستان در پی تشدید تلاش‌های آغاز مذاکرات صلح با طالبان، می‌گوید که جانب گفتگوهای دولت افغانستان هنوز معلوم نیست.

سیما سمر، رئیس این کمیسیون در مراسم تجلیل از هفتادمین سالگرد تصویب اعلامیۀ جهانی حقوق بشر در کابل، گفت که صلح نیاز اساسی افغانستان است؛ اما فراموشی عدالت در این پروسه نه تنها پایداری صلح را در پی ندارد؛ بلکه سبب تقویت فرهنگ معافیت خواهد شد.

او افزود: "مسأله اول از نظر من تعهد سیاسی به صلح است، ما می‌خواهیم صلح بکنیم با کی؟ هنوز مشخص نشده که ما با کی صلح می‌کند، همان گروپی مشخصی را که ما می‌خواهیم با آن صلح بکنیم، آن هنوز متأسفانه تعریف نشده یا یافته نشده".

همچنان، خانم سمر تأکید کرد که افشانشدن تمامی مسایل روند صلح یک امر طبیعی است؛ اما حکومت مکلف است که هفتاد در صد مسایل این پروسه را با مردم شریک سازد.

به باور وی، پنهان‌ساختن مراحل روند صلح، با توجه به بافت قومی و زبانی در افغانستان، سبب بی‌اعتمادی و بیشترشدن فاصله میان ملت و حکومت در این کشور خواهد شد.

رئیس کمیسیون حقوق بشر، با انتقاد گفت که در روند گفتگوهای صلح، نقش قربانیان جنگ نیز نادیده گرفته شده است.

در همین حال، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، گفت که طرف گفتگوهای صلح طالبان است و در چارچوب حکومت برای صلح، تمامی نگرانی‌های مردم در نظر گرفته شده است.

او افزود: "در این طرح به حفظ دستاوردهای ۱۸ سال گذشته و بر حفظ حقوق بشر، حقوق زنان و حقوق اساسی شهروندان تأکید شده و همچنان تأکید شده که قانون اساسی افغانستان مورد پذیرش همۀ جوانب قرار گیرد".

به گفتۀ آقای دانش، در صورتی که قانون اساسی در گفتگوهای صلح نیاز به تعدیل داشته باشد، تعدیل آن نیز بر اساس شرایطی خواهد شد که در خود قانون تذکر داده است.

معاون رئیس جمهور افغانستان با اشاره به شرایط کنونی تأکید کرد که حکومت تحت پرسش مردم و "وجدان" خود قرار ندارد، به دادن امتیاز به جانب مقابل و دست کشیدن از اهداف و دستاوردهای خود مجبور نیست؛ بلکه طالبان باید به بسیاری از پرسش‌های مردم افغانستان پاسخ دهد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا، سومین دور سفرش را به هدف جستجوی راه‌های تامین صلح افغانستان به منطقه آغاز کرده و حکومت افغانستان نیز گفته است که هیچگونه پیش‌شرطی برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان وجود ندارد.

تاکید ملل متحد بر مشارکت زنان

دفتر سازمان ملل متحد در کابل در اعلامیه‎ای گفته است با آنکه زنان مانند مردان از جنگ متاثر اند، اما نابرابری جنسیتی در بخش مشارکت زنان در روند صلح افغانستان ادامه دارد.

به باور این سازمان، زنان باید برای مشارکت فعال و سهم گیری در پروسه صلح آماده‌گی بگیرند و در مذاکرات باید از آنها نمایندگی شود.

الیتا میلر نماینده یوناما در بخش توانمند‌سازی زنان در افغانستان گفته است: "هیچ تصمیمی در مورد آینده افغانستان بدون مشارکت کامل تمام شهروندانی که از آینده متاثر می شوند، نباید صورت بگیرد و هیچ پروسه صلحی بدون شمولیت مستقیم زنان، کامل و پایدار نخواهد بود".

ملل متحد در کابل در حالی از کمرنگ بودن نقش زنان در گفتگوهای احتمالی صلح افغانستان نگران است که در تازه ترین مورد، حکومت افغانستان برای پیشبرد گفتگوهای صلح، حسینه صافی سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، شاه گل رضایی عضو ولسی جرگه و داکتر عالمه معین وزارت مهاجرین افغانستان را در ترکیب هیأت ۱۲ نفری مذاکرات احتمالی صلح شامل ساخته است.

XS
SM
MD
LG