لینک های دسترسی

Breaking News

حدود ۴۰ درصد افغان‌ها بیکار اند


A worker stands ready to clean as waterparks reopened amid concerns of the spread of COVID-19, at the city-owned waterpark in Grand Prairie, Texas.
A worker stands ready to clean as waterparks reopened amid concerns of the spread of COVID-19, at the city-owned waterpark in Grand Prairie, Texas.

اتحادیه ملی کارگران افغانستان (امکا) اعلام کرد که حدود ۴۰ درصد افراد واجد شرایط کار در این کشور، شغل ندارند.

مقام‌های این اتحادیه روز سه شنبه، در نشستی که به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شده بود، به خبرنگاران گفتند که حکومت در جریان بیش از سه سال گذشته، به وعده‌اش مبنی بر فراهم‌کردن یک میلیون فرصت شغلی، عمل نکرده است.

غلام‌علی بریال، معاون این اتحادیه، به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که حکومت نه تنها باید برای افراد بیکار، فرصت شغلی ایجاد کند؛ بلکه برای کارگرانی که مزد کم دریافت می‌کنند، نیز امکانات را فراهم سازد.

آقای بریال، گفت که حکومت برای حل مشکل بیکاری، باید روی پروژه‌های زیربنایی اشتغال‌زا تمرکز کند.

او افزود "حکومت باید به پروژه‌های اساسی و زیربنایی توجه کند، بندها باید ساخته شود، زراعت باید میکانیزه و عصری شود، همچنان به معادن و سکتور خصوصی نیز توجه صورت گیرد".

به گفتۀ وی، وضعیت بیکاری در افغانستان نگران‌کننده است؛ زیرا سبب روآوردن افراد به اعتیاد و مهاجرت می‌شود.

حبیب جان، یک کارگر افغان، در این مراسم از مزد کم کارگران انتقاد کرد "ما در خانواده ۱۴ نفریم و من در یک وزارت ده‌هزار افغانی معاش می‌گیرم، این پول کافی نیست و بسیار با مشکل مواجهیم".

این در حالی است که حکومت افغانستان به منظور فراهم‌ساختن زمینۀ اشتغال، کنفرانس دو روزه را با اشتراک ۲۰۰ متخصص از نهادهای مختلف دولتی و خصوصی در کابل دایر کرد.

فیض‌الله ذکی، وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان روز گذشته، اعلام کرد که دو میلیون افغان، بیکار اند و میزان بیکاری به ۲۴ درصد می‌رسد.

بر بنیاد آمار این وزارت، حدود هشت میلیون تن در افغانستان واجد شرایط کار اند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت افغانستان نیز، روز گذشته پذیرفت که حکومت در فراهم‌ساختن زمینۀ اشتغال در جریان سه سال گذشته ناکام بوده است.

روز اول می، برابر روز جهانی کارگر است که ۱۳۲ سال قبل در همین روز، کارگران یک کارخانه در شیکاگوی امریکا، به دلیل مزد کم مظاهره کردند.

XS
SM
MD
LG