لینک های دسترسی

Breaking News

تامس وست: برای تامین حقوق زنان به اقدامات زیادی نیاز است


تامس وست، نمایندهٔ ویژه ایالات متحده برای افغانستان از فرمان هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در مورد حقوق ازدواج زنان استقبال کرده اما گفته است که در این زمینه باید کارهای بیشتری انجام شود.

آقای وست افزوده است که مانند حق ازدواج، در سایر بخش‌های جامعه از جمله حق زنان برای کار، تحصیل، حضور در سیاست و رسانه ها کارهای زیادی باید انجام شود.

نمایندهٔ ویژه امریکا برای افغانستان در صفحه تویتر خود نگاشته است: "من از فرمان امروزی که تقویت کنندهٔ حق زن در خصوص اینکه آیا و با چه کسی ازدواج ‌کند، استقبال می‌کنم. در عین حال برای تامین حقوق زنان در تمام بخش‌های جامعه افغان از جمله مکاتب، محل کار، سیاست و رسانه به اقدامات بیشتری نیاز است."

ملا هبت‌الله اخندزاده، رهبر طالبان روز جمعه سوم دسمبر (۱۲ قوس) دستور داد تا برای تحقق حقوق زنان از جمله حق ازدواج، اقدامات جدی روی دست گرفته شود.

بر اساس فرمان رهبر طالبان، توافق زنان برای نکاح و ازدواج یک "امر الزامی" است. در این فرمان آمده است که "هیچ کسی نمی‌توانند زنان را با جبر و فشار به ازدواج مجبور کند."

رهبر گروه طالبان گفته است که زنان ملکیت نه، بلکه انسان‌های نجیب و آزاد اند و هیچ کسی حق ندارد آنان را به خاطر ختم جنگ و یا توافق صلح به "بد" بدهد و یا آنان را تبادله کند.

این در حالی است که در افغانستان شماری زیادی از دختران در سنین بسیار پایین از سوی خانواده‌های شان به ازدواج داده می‌شوند و یا هم در ایام کودکی، نوجوانی و جوانی بدون رضایت شان به نکاح جبری در‌میایند.

بد دادن دختران برای حل اختلافات و دشمنی‌های شخصی نیز یکی از سنت‌های دیرینه در سراسر افغانستان به شمار می‌رود.

این در حالی است که پس از گذشته بیش از سه ماه، حکومت طالبان هنوز هم دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دانش آموزان دختر باز نکرده اند و شماری زیادی از زنان افغان که در گذشته مصروف کار بودند، خانه‌نشین شده اند.

شماری از زنان افغان در کابل و دیگر شهرهای بزرگ بارها از طالبان خواسته اند که به آنها حق کار و تحصیل داده شود.

اعطای حق کار و تحصیل به زنان یکی از شروط اساسی جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان نیز می‌باشد.

XS
SM
MD
LG