لینک های دسترسی

Breaking News

پناهندگی در ایالات متحده؛ سرنوشت درخواست اقامت دایمی هزاران افغان نامعلوم است


شماری از افغان‌ها که در جریان روند تخلیه به پایگاه هوایی ایالات متحده در رامشتاین، آلمان منتقل شده بودند. (تصویر از آرشیف صدای امریکا
شماری از افغان‌ها که در جریان روند تخلیه به پایگاه هوایی ایالات متحده در رامشتاین، آلمان منتقل شده بودند. (تصویر از آرشیف صدای امریکا

ادارهٔ خدمات مهاجرت و شهروندی ایالات متحده (USCIS) گفته است که شمار پناهجویان افغان در امریکا در دو سال گذشته به طور قابل توجهی -۱۹ هزار متقاضی- افزایش یافته است.

پیش از این، شماری افغان‌هایی که در ایالات متحده درخواست پناهندگی می‌دادند به ده‌ها و صد‌ها نفر می‌رسید.

از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ ایالات متحده در مجموع برای کمتر از ۱۰۰۰ افغان پناهندگی داده است.

افزایش چشمگیر پناهجویان افغان به صورت مستقیم به تخلیه بیش از ۱۲۴ هزار نفر، عمدتاً افغان‌ها، از میدان هوایی بین‌المللی کابل توسط نیروهای نظامی ایالات متحده در اگست ۲۰۲۱ مرتبط است.

افغان‌هایی که در جریان روند تخلیه به پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در قطر، آلمان و سایر کشور‌ها انتقال یافتند، پس از بررسی‌های اولیه امنیتی و صحی، در چارچوب برنامه اقامت موقت بشردوستانه ( Humanitarian Parole) وارد ایالات متحده شدند.

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده در ماه می ۲۰۲۲ میلادی اعلام کرد که ۷۲ هزار و ۵۰۰ افغان از طریق برنامهٔ اقامت موقت محافظتی (Temporary Protected Status) در امریکا ثبت شدند و آنان تا ۲۰ نومبر ۲۰۲۳ اجازه زندگی و کار در امریکا را دارند.

اما این وزارت در ماه سپتمبر سال روان میلادی گفت که اقامت و اجازهٔ کار این افغان‌ها را تا ماه می ۲۰۲۵ تمدید کرده است.

یک سخنگوی ادارهٔ خدمات مهاجرت و شهروندی ایالات متحده از طریق ایمیل به صدای امریکا گفت که تمدید برنامهٔ اقامت موقت محافظتی تقریباََ به ۱۷۷۰۰ نفر واجد شرایط اجازه می‌دهد تا به این برنامه درخواست بدهند.

اما کانگرس ایالات متحده تا حالا طرح اسکان مجدد افغان‌های تازه وارد به ایالات متحده یا (Afghan Adjustment Act) را تصویب نکرده است، طرحی که شرایط را برای آنان مساعد خواهد کرد تا اقامت دایمی این کشور را به دست بیاورند و در نهایت شهروندی امریکا را کسب کنند.

حکومت ایالات متحده چندین بار طرح اسکان مجدد افغان‌های تازه وارد به امریکا را پیشنهاد کرده و از هر دو حزب-دموکرات و جمهوریخواه- خواسته است تا شرایط را برای اقامت دایمی این افغان‌ها سهل سازند.

ده‌ها قانونگذار دموکرات و جمهوریخواه در کانگرس ایالات متحده، آشکارا از طرح اسکان مجدد افغان‌های تازه وارد به ایالات متحده حمایت کرده اند، اما شماری از قانونگذاران ابراز نگرانی کرده و گفته اند که این افراد در جریان روند تخلیه توام با هرج و مرج وارد امریکا شده اند و بررسی سابقهٔ امنیتی آنان به صورت ضعیف انجام شده است.

آزمون‌های پناهندگی در امریکا
تا حالا مشخص نیست که آیا کانگرس ایالات متحده طرح اسکان مجدد افغان‌ها را تصویب خواهد کرد یا نه،‌ اما وزارت امنیت داخلی امریکا، افغان‌هایی را که از طریق برنامهٔ اقامت موقت محافظتی و یا اقامت موقت بشردوستانه وارد این کشور شده اند، ترغیب کرده تا درخواست پناهندگی بدهند، اما هیچ ضمانتی نداده است که درخواست آنان پذیرفته خواهد شد.

منتقدان استدلال می‌کنند که سیستم پناهندگی ایالات متحده در حال حاضر مملو از درخواست‌های مهاجرین و پناهندگان شده است و اضافه شدن هزاران متقاضی افغان آنرا بیشتر زیر فشار قرار خواهد داد.

ادارهٔ خدمات مهاجرت و شهروندی ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ برای ۱۴۳۸ افغان پناهندگی داد، این رقم در مقایسه با سال ۲۰۲۱ افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد، زیرا یک‌سال پیش از آن، فقط برای ۹۶ افغان و در سال ۲۰۲۰ تنها برای ۳۷ افغان پناهندگی امریکا اعطا شده بود.

شماری از افغان‌هایی که در جریان روند تخلیه نظامی از افغانستان به امریکا منتقل شدند، ممکن است اسناد لازم را برای حمایت از پناهندگی خود نتوانند ارایه کنند و در چنین حالت،‌ پیگیری درخواست‌های آنان به مراتب دشوار تر می‌شود.

سه پناهجوی افغان که برای تهیه این گزارش مصاحبه شدند، گفته اند که درخواست آنان برای بیش از یک سال در ادارهٔ خدمات مهاجرت و شهروندی ایالات متحده در حال تعلیق بوده است.

اگر طرح اسکان مجدد‌ افغان‌ها توسط کانگرس ایالات متحده تصویب شود، تا حالا مشخص نیست که چگونه به درخواست پناهندگی ده‌ها هزار افغان رسیدگی خواهد شد.

گروه

XS
SM
MD
LG