لینک های دسترسی

Breaking News

کردها در سوریه بر ضد حملات ترکیه مظاهره کردند


هزاران معترض کردی در شهر قامشلی واقع در شمال‌شرق سوریه روز یک‌شنبه ۲۷ نومبر (ششم قوس) بر ضد حملات مرگبار نیروهای ترکیه در آن کشور دست به تظاهرات زدند.

حکومت ترکیه یک‌شنبهٔ گذشته در منطقهٔ نیمه خودمختار واقع در شمال‌شرق سوریه بر گروه‌های کرد حملات هوایی انجام داد.

نیروهای ترکیه گروه‌های کرد را در عراق نیز هدف حملات هوایی قرار دادند. انقره همچنین تهدید کرده است که عملیات تهاجمی زمینی را نیز در سوریه انجام خواهد داد.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه،‌ به تاریخ ۲۱ نومبر به خبرنگاران گفت: "مقام‌های با صلاحیت، وزارت دفاع و لوی درستیز ما یکجا باهم در مورد سطح قوای پیاده که باید به کار گرفته شود، تصمیم خواهند گرفت."

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که مظاهره کنندگان در شهر قامشلی ولایت حسکه که در کنترول کردها قرار دارد،‌ تصاویر افرادی را با خود حمل می‌کردند که در اثر حملات اخیر نیروهای ترکیه کشته شده اند.

سهام سلیمان ۴۹ ساله، یکی از معترضان، گفت:‌ "تنها ارادهٔ مردم کرد باقی می‌ماند. [ارادهٔ آنان] نخواهد شکست. ما سرزمین تاریخی خود را ترک نخواهیم کرد."

شماری از معترضان روز یک‌شنبه بیرق و تصویر عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان را که از سال ۱۹۹۹ میلادی به اینسو در ترکیه زندانی است، با خود حمل می‌کردند. معترضان همچنین شعارهایی را بر ضد رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، سر دادند.

در همین حال، دیدبان حقوق بشر سوری مستقر در بریتانیا، گزارش داده است که جت‌های جنگی ترکیه پس از آرامش سه روزه،‌ اوایل صبح یک‌شنبه به وقت محل منطقهٔ حلب را که در کنترول کردها قرار دارد،‌ بمباران شدید کردند.

دیدبان حقوق بشر سوری همچنین گفته است که در حملهٔ جداگانه یک طیارهٔ‌ بی‌سرنشین ترکیه پنج سرباز حکومت سوریه در نزدیکی منطقهٔ تل رفعت واقع در شمال حلب کشته شدند. بر اساس این گزارش، تبادل آتش میان جنگجویان کرد، نیروهای ترکیه و جنگجویان نیابتی سوری نیز صورت گرفته است.

حملات هوایی نظامیان ترکیه بر مواضع کردها در سوریه، پس از انفجار مرگبار ۱۳ نومبر در شهر استانبول ترکیه که در اثر آن هشت نفر کشته و ۸۱ نفر دیگر زخمی شدند، آغاز شد. انقره حزب کارگران کردستان (PKK) را مسوول این حملهٔ مرگبار قلمدارد کرده است.

حکومت ترکیه گروه‌های کرد به شمول حزب کارگران کردستان را که از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد، مسوول انفجار استانبول خوانده است، اما گروه‌های کرد دست داشتن در آن حمله را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG