لینک های دسترسی

Breaking News

نشست سه جانبه علما در اندونیزیا پایان یافت


اشتراک کنندگان این نشست موافقه کردند که چنین نشست‌های ادامه یابد.
اشتراک کنندگان این نشست موافقه کردند که چنین نشست‌های ادامه یابد.

مقام‌های شورای سرتاسری علمای افغانستان می‌گویند که نشست سه جانبه علمای افغانستان، پاکستان و اندونیزیا برای بحث روی تأمین صلح و ثبات در این کشور، صبح امروز جمعه (۲۱ ثور) در شهر بوگور، اندونیزیا آغاز شد و بعد از چاشت با صدور قعطنامه‌ای به پایان رسید.

این نشست با سخنرانی جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونیزیا آغاز و با سخنرانی معاون رئیس جمهور آن کشور به پایان رسید.

مولوی محمد قاسم حلیمی، عضو و سخنگوی شورای سرتاسری علمای افغانستان لحظات قبل از به پایان رسیدن این نشست یک روزه، در مصاحبه با رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که اشتراک کنندگان این نشست روی قطعنامه‌یی ۱۲ ماده‌یی توافق کردند.

آقای حلیمی افزود "یکی اینکه افراطیت، تشدد و یا تروریزم تابع هیچ دین و هیچ کشوری نیست و علمای دین سه کشور به این فیصله کردند که در برابر این (تروریزم و افراط گرایی) موقف یکسان داشته باشند و به هیچ گونه افراطیت اجازه ندهند که در منطقه فعالیت کند".

او گفت که اشتراک کنندگان این نشست از پیشنهاد صلح حکومت وحدت ملی به طالبان "حمایت قاطع" کردند.

به گفته آقای حلیمی، علمای سه کشور موافقه کردند که برای تنظیم تلاش‌های مشترک به منظور خاتمه بخشیدن به افکار افراط گرایی در منطقه، یک میکانیزم را بسازند.

وی گفت که اشتراک کنندگان این نشست فیصله نمودند تا این گونه نشست‌ها را ادامه دهند.

به گفته آقای حلیمی، قرار است که نشست بعدی علمای دینی سه کشور در پاکستان و یا افغانستان برگزار شود؛ اما به گفته این مقام شورای علما، تاریخ آن تعیین نشده است.

این عضو شورای سرتاسری علمای افغانستان گفت که عالمان دین اندونیزیا روی برگزاری نشست بعدی، کار می‌کنند.

به گفته مولوی حلیمی، علمای دین اندونیزیا موقف علمای پاکستان را در این نشست مثبت خواندند.

او گفت که علمای دین افغانستان و پاکستان روز پنجشنبه، قبل از برگزاری این نشست نیز روی مشکلاتی که دو کشور با آن مواجه اند، بحث و گفتگو کردند.

آقای حلیمی گفت که علمای دینی پاکستان وضعیت جاری در منطقه را تنفرآمیز خواندند و برای خاتمه یافتن آن، اظهار امیدواری کردند.

در نشست امروز ۱۶ عالم دین افغانستان، ۱۶ عالم دین پاکستان و ۲۰ عالم دین اندونیزیا اشتراک کرده بودند.

سال گذشتۀ خورشیدی، رئیس جمهور اندونیزیا در سفرش به کابل پیشنهاد برگزاری نشست سه جانبه علما را داد که با استقبال حکومت افغانستان مواجه شد.

این نخستبن نشست سه جانبه علمای افغانستان، پاکستان و اندونیزیا برای گفتگو در مورد تأمین صلح و ثبات در افغانستان است.

XS
SM
MD
LG