لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان در یک و نیم سال گذشته کدام محدودیت‌ها را بر زنان افغان وضع کردند؟


Afghanistan
Afghanistan

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱، این گروه محدودیت‌های گسترده را بر آزادی‌ها و حقوق زنان افغان به ویژه حق کار و آموزش وضع کرده و رفته رفته به سمت رویکرد سختگیرانهٔ حکومت پیشین این گروه در دههٔ ۱۹۹۰ رو آورده است.

با وصف انتقادات شدید بین‌المللی از عملکرد طالبان نسبت به زنان، این گروه استدلال کرده است که بر اساس تفسیر خود از اسلام به زنان حق داده است، هرچند افغانستان یگانه کشور اسلامی در جهان است که در آن حق آموزش از زنان و دختران سلب شده است.

در اینجا به شرح مختصر یک سلسله محدودیت‌هایی پرداخته شده است که طالبان در ۱۶ ماه گذشته بر زنان و دختران در افغانستان وضع کرده اند.

اگست ۲۰۲۱: برگشت دوبارهٔ طالبان به قدرت
به تاریخ ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ طالبان یک بار دیگر قدرت را در افغانستان در دست گرفتند و نظام جمهوری به رهبری محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان از هم پاشید.

طالبان تعهد کرده بودند که نسبت به حاکمیت قبلی شان موضع‌گیری معتدل‌تری را اتخاذ کرده و به مکلفیت‌های حقوق بشری به شمول حقوق زنان احترام قایل خواهند شد.

سپتمبر ۲۰۲۱: صنوف درسی منقسم
گروه طالبان به تاریخ ۱۲ سپتمبر سال ۲۰۲۱ اعلام کردند که دانشجویان دختر می‌توانند به دروس شان در پوهنتون‌ها حاضر شوند، اما صنف‌ها باید منقسم شده و میان محصلان دختر و پسر پرده کشیده شود. پوشیدن حجاب اجباری که سرتاپای محصلان دختر را بپوشاند نیز بخش دیگری از این دستور طالبان بود.

مارچ ۲۰۲۲: منع حضور دختران در مکاتب متوسطه و لیسه
به تاریخ ۲۳ مارچ ۲۰۲۲ مکاتب در افغانستان بازگشایی شد، اما طالبان به دختران بالاتر از صنف ششم اجازهٔ حضور در مکاتب را ندادند و گفتند که آنان تا امر ثانی در خانه بمانند.

می ۲۰۲۲: زنان در خانه بمانید
هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان به تاریخ هفتم می دستور داد که زنان عموماً در خانه بمانند و هنگام حضور در اماکن عمومی، تمام بدن، به شمول روی شان را بپوشانند و با محرم شرعی همراه باشند. همچنان به زنان دستور داده شد که از سیر و سفر بدوم محرم مرد شان پرهیز کنند.

اگست ۲۰۲۲: سرکوب تظاهرات زنان
جنگجویان طالبان به تاریخ ۱۳ اگست ۲۰۲۲ معترضان زن را که شعار "نان، کار و آزادی" سر می‌دادند سرکوب کرده و برای متفرق کردن آنان شلیک هوایی کردند. طالبان همچنان شماری از خبرنگاران را که از این تظاهرات گزارش تهیه می‌کردند، بازداشت و لت و کوب کردند.

نومبر ۲۰۲۲: منع ورود زنان به پارک‌ها و کلب‌های ورزشی
طالبان در ماه نومبر ۲۰۲۲ با صدور دستورهای جدید زنان را از ورود به پارک‌های تفریحی، رفتن به کلب‌های ورزشی و حمام‌های عمومی منع کردند.

دسمبر ۲۰۲۲: اعدام و شلاق
طالبان به تاریخ هفتم دسمبر نخستین حکم اعدام را در محضر عام در ولایت فراه تطبیق کردند. قصاص این فرد به جرم قتل در حضور شمار زیاد مقام‌های صورت گرفت.
سپس طالبان در چندین مورد ده‌ها نفر را در ولایت‌های مختلف افغانستان به اتهامات مختلف در محضر عام و عمدتاً در ورزشگاه‌ها شلاق زدند.

دسمبر ۲۰۲۲: دختران به پوهنتون نروند
حکومت طالبان به تاریخ ۲۰ دسمبر در یک اقدام تازه به تمام پوهنتون‌های دولتی و خصوصی در افغانستان دستور داد که تحصیل زنان و دختران را تا امر ثانی متوقف کنند و روز بعد آن جنگجویان طالبان در مقابل دروازه‌های پوهنتون‌ها ایستاده و مانع ورود دختران شدند.

XS
SM
MD
LG