لینک های دسترسی

Breaking News

موترهای حامل کالاهای تجارتی افغانستان با اسناد موقت وارد پاکستان شد


موترهای باربری حامل کالاهای تجارتی تاجران افغان روز یکشنبه سوم جون (۱۴ جوزا) با مدارک ورود موقت از طریق گذرگاه خرلاچی از افغانستان وارد پاکستان شد.

این پیشرفت جدید بخشی از توافقنامه افزایش تجارت بین افغانستان و پاکستان است که در اواخر ماه مارچ در کابل به امضا رسید.

ضیاالحق سرحدی، رییس اتاق مشترک تجارت و صنایع افغانستان و پاکستان به صدای امریکا گفت که از دیر زمانی موانعی میان دو کشور وجود داشت که منجر به کاهش میزان تجارت شده و در امتداد خط دیورند تجارت متوقف شده بود.

سرحدی افزود: "گذرگاه چمن و غلام خان همچنان بسته است، بنابراین برای افزایش تجارت دوجانبه، گروهی از تاجران پاکستانی در ماه مارچ به افغانستان رفتند و چنین گروهی از تاجران افغان به لاهور رفتند، بنابراین ما با هم اسناد سفر موقت تهیه کردیم و امروز از طریق آن موترهای باری از افغانستان وارد پاکستان شد."

به گفته وی، سفارت پاکستان در کابل این مدارک موقت را به رانندگان داده است که تا شش ماه مورد استفاده قرار می‌گیرد و شانزده راننده می‌توانند با آن از افغانستان به پاکستان بروند.

بر اساس این اقدام تازه، رانندگان با رسیدن به نقطۀ صفری در خط دیورند ۱۰۰ دالر حق‌العبور می‌پردازند و سپس به آنها اجازه ورود به خاک پاکستان داده می‌شود.

اما سرحدی گفت که این اسناد سفر موقت فقط برای یک سال داده می‌شود و مشکلی که در آن وجود دارد، این است که با استفاده از آن تاجران افغان نمی‌توانند ترانزیت کالاهای تجارتی شان را از کراچی انجام دهند.

او افزود: "کار در این راستا نیز جریان دارد و اتاق‌های تجارت مشترک تلاش می‌کند تا تجارت بین پاکستان و افغانستان را افزایش دهد."

قنسولگری افغانستان تحت ادارۀ طالبان در پشاور نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که کابل نیز اسناد مشابه سفر را به رانندگان پاکستانی می‌دهد و به همین منظور هیاتی از کابل به پشاور رسیده است.

حاجی محمد نور احمدزی، رییس اتحادیه موترهای باربری افغانستان و پاکستان، این اقدام را ستود و آن را به نفع اقتصاد هر دو کشور خواند.

او به صدای امریکا گفت با وجود اینکه صد دالر در نقطۀ صفری خط دیورند باید بپردازند، اما باز هم خوشحال اند که راه باز شد.

احمدزی افزود: "هر تعداد راه بین افغانستان و پاکستان وجود دارد، باید همه آنها باز شود، این به نفع ما و تجارت دو کشور خواهد بود."

حکومت پاکستان هنوز در مورد این اقدام تازه به گونۀ رسمی تا اکنون چیزی نگفته است.

حکومت موقت پاکستان در نومبر سال گذشته میلادی فیصله کرد که هیچ افغان بدون پاسپورت و ویزه اجازه ورود به آن کشور را نخواهد داشت. هدف از این راهکار پاکستان زیر نام "رژیم یک سند" جلوگیری از تردد غیرقانونی تروریستان و قاچاقچیان به آن کشور عنوان شده بود.

پاکستان یکی از شرکای تجاری مهم برای افغانستان است، بر اساس گزارش بانک جهانی، سال گذشته ۴۵ درصد تولیدات افغانستان به پاکستان صادر شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG