لینک های دسترسی

Breaking News

فرمان های اجرایی بحث برانگیز ترمپ در اولین هفتۀ وی در قصر سفید


نمایی از سرحد بین ایالات متحده و مکسیکو
نمایی از سرحد بین ایالات متحده و مکسیکو

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده به وعده هایش در جریان مبارزات انتخاباتی ، همانطوریکه گفته بود، به مجرد گرفتن قدرت، جامۀ عمل میپوشاند. در اولین هفتۀ در قصر سفید، وی چندین فرمان اجرایی بشمول اعمار دیوار در امتداد سرحد میان اینکشور و مکسیکو را امضا نمود . مکسیکو و اکثر امریکاییان این کار اعمار این دیوار پر هزینه را محکوم نموده اند. در حالیکه بعضی ها آنرا شرم آور میدانند و بعضی دیگر میگویند که ساخت دیوار مجوزه به امنیت امریکا کمک میکند.

ترمپ در محفلی به جمهوری خواهان گفت:"من بار ها گفته ام که امریکاییان هزینۀ اعمار دیوار را نمی پردازند. من این مطلب را به حکومت مکسیکو واضح ساخته ام". اظهارات ترمپ بعد از آن بیان شد که انریکه پینا نیتو رئیس جمهور مکسیکو بطور قاطع، تمام اشاراتی که در مورد پرداخت مکسیکو برای مصارف دیوارمجوزه شده است، رد نموده است.

شان سپایسر سخنگوی دونالد ترمپ گفت هزینه دیوار میتواند ار طریق وضع مالیات بر واردات أموال خارجی تمویل گردد.وی گفت: "اگر فکر می کنید که کدام مالیات... وضع مالیات بر واردات کالا ها از کشور های چون مکسیکو که با آن کسر تجاری بزرگ داریم. از این طریق می توان هزینه اعمار دیوار را فراهم کرد."

ملاقات بین روسای جمهور ایالات متحده و مکسیکو در هفتۀ آینده پلان شده بود روی همین موضوع فسخ گردید. اما اعضای برجستۀ کانگرس ایالات متحده گفته اند آنها ازین طرح پشتیباتی مینمایند.

میچ مک کانل رهبر اکثریت در مجلس سنا و پاول راین رئیس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده گفتند:"ما به پیش می رویم... ما قصد داریم تا خود ما به مسئله اعمار دیوار رسیدگی کنیم و رئیس جمهور در ارتباط به این مسئله و سایر مسایل با کشور های دیگر به آن رسیدگی کند."

دموکرات ها در محموع این حرکت را تقبیح نموده اند."این یادآمور لحظاتی خواهد بو که مردم جرمنی در باره دیوار برلین دوباره فکر میکنند و یا به مداخلۀ ایالات متحده و جاپان در جنگ حهانی دوم به به عقب می نگرند".

آنانیکه در نزدیکی سرحد میان ایالات متحده و مکسیکو زندگی می کنند، نظریات متفاوت دارند.یکی از آنها گفت" این نباید واقع شود. من ازین کار متعجب شدم".
اما یک زارع از ایالات تکزاس می گوید که او و همسایگان اش با مواردی از جرایم توسط مهاجرین روبرو شده بودند.مایکا فیکر مالک یک مزرعه در تکزاش میگوید:"این یک إحساس خوشی است که ما هیچگاهی در گذشته نداشتیم".

اما بعضی تحلیلگران میگویند ترمپ آنجه را که انجام میدهد اکثر امریکاییان آنرا میخواهند.اندریا اکاراساز مجمع آزادی اندرو میگوید:"شهروندان امریکایی بعضی اوقات توسط مردمی کشته شده اند که درینکشور بطور غیر قانونی زندگی میکنند. این واقعه در فرانسسکو اتفاق افتاده است. یک خانم توسط یک فرد مکسیکویی بقتل رسید که چندین بار ار امریکا اخراج شده بود".

منتقدین میگویند اینگونه مثال ها نادر است و اعمار دیوار جلو مجرمین را گرفته نمی تواند.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: احد عزیززاده

XS
SM
MD
LG