لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان و ترمپ به همدیگر هشدار دادند


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، گفته است که کشورش در برابر تهدیدات امریکا مبنی بر وضع تحریم بر انقره، ایستادگی می‌کند.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، تهدید کرده است که اگر انقره، اندرو برونسن، کشیش امریکایی، را که در آن کشور زندانی است، آزاد نکند، با تحریم های امریکا روبرو خواهد شد.

آقای برونسن که در دو دهۀ پسین در ترکیه زندگی و کار می‌کرد به اتهام دست داشتن در کودتای ناکام ۲۰۱۶ ترکیه و نیز حمایت از حزب کارگران کردستان ترکیه ۲۱ ماه گذشته را در زندان ترکیه سپری کرد و از یک هفته به اینسو در توقیف منزل به سر می‌برد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، رئیس جمهور اردوغان نیز هشدار داده است که در قضیۀ کشیش برونسن، سرنوشت روابط امریکا و ترکیه نیز گره خورده است.

آقای اردغان ناوقت شنبه در جمعی از خبرنگاران در ترکیه گفت "آنان نمی توانند با وضع تحریم ترکیه را عقب برانند. در صورت وضع تحریم یک گام هم عقب نخواهیم رفت. آنان (امریکا) نباید فراموش کنند که یک شریک محرم را از دست خواهند داد".

با اینحال، وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ گفته است که مایک پمپیو، وزیر خارجۀ امریکا در دیدار با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکی اش در مورد سرنوشت این کشیش امریکایی صحبت کرده است.

رئیس جمهور ترکیه در گذشته رهایی کشیش برونسن را به استرداد فتح الله گولن، روحانی ترک، مشروط دانسته بود. آقای گولن که در امریکا به سر می‌برد، به ادعای مقام‌های ترکی، در طراحی کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه دست دارد، هرچند آقای گولن این ادعا را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG