لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ به کومی: تحقیق در مورد فلن را متوقف کن


روسای ادارات استخباراتی ایالات متحده افراد کلیدی اند که در تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا نقش رهبری را دارند، اما آنها کمتر در ملای عام در این مورد صحبت می کنند.

طی دو روز جلسات استماعیه، چهار رئیس برحال ادارات استخباراتی ایالات متحده و جیمز کومی، رئیس پیشین اداره تحقیقات فدرال یا FBI که به تاریخ ۹ می سال جاری از جانب رئیس جمهور ترمپ از وظیفه اش اخراج شد، با ادای سوگند در مقابل اعضای کمیته استخبارات سنای ایالات متحده، گواهی میدهند.

جیمز کومی، رهبری تحقیقات FBI در مورد دخالت روسیه در انتحابات را بر عهده داشت. بر اساس بیانیه ای که قرار است آقای کومی در جلسه استماعیه کمیته استخبارات سنای امریکا به روز پنجشنبه ایراد کند، در ملاقات تاریخ ۱۴ فبروری که یک روز بعد از اخراج مایکل فلن، مشاور امنیت ملی قصر سفید، بین رئیس جمهور ترمپ و جیمز کومی صورت گرفت، آقای ترمپ از کومی خواست تا در مورد فلن تحقیقات را متوقف کند. آقای فلن به خاطر ارتباطات اش با مقام های روسی، تحت تحقیق قرار داشت.

جیمز کومی که بعد از هر ملاقاتش با دونالد ترمپ هم قبل از مراسم تحلیف و هم بعد از مراسم تحلیف، صحبت های را که بین این دو رد و بدل میشد یاداشت کرده است در یک مقطع می گوید که در ملاقات ۱۴ فبروری آقای ترمپ به او گفته بود که جیمز فلن مرد خوبی است و در تماس هایش با روس ها کدام اشتباهی نکرده است، اما معاون رئیس جمهور را در این مورد گمراه کرده است.

رئیس پیشین اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده در بیانیه ای که آماده کرده گفته است که به تاریخ ۲۷ جنوری در جریان صرف شام که تنها آقای ترمپ و کومی حضور داشتند رئیس جمهور امریکا از کومی خواهان وفاداری شده بود.

در این بیانیه همچنان تذکر یافته که به تاریخ ۳۰ فبروری طی یک مکالمه تلیفونی بین رئیس جمهور ترمپ و جیمز کومی، آقای ترمپ تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات را یک "ابری" عنوان کرد که به توانایی او به نمایندگی از ایالات متحده، صدمه زده است.

اعمال فشار ها

روسای استخباراتی امریکا که روز چارشنبه در این کمیته گواهی دادند می گویند در ارتباط به تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات امریکا، از جانب دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده کدام فشار نامناسب بر آن ها وارد نشده است.

اما دان کوتس، رئیس اداره استخبارات ملی ایالات متحده و ادمیرال مایک راجرز، رئیس اداره امنیت ملی ایالات متحده از جواب دادن به این سوال آیا رئیس جمهور ترمپ، از آنها خواسته است که تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات را کم اهمیت جلوه دهد، امتناع کردند.

مارک وارنر، سناتور دموکرات از ایالت ویرجنیا، نایب رئیس کمیته استخبارات مجلس سنای امریکا گفت که اگر این گزارش ها حقیقت داشته باشد، می تواند استفاده هراس آور و نادرست از مقامات استخباراتی امریکا باشد، عملی که می تواند اعتماد عمومی بر نهادهای استخاراتی ایالات متحده امریکا را تضعیف کند.

اقای وارنر گفت جامعه استخباراتی امریکا همواره از غیر سیاسی بودن خود می بالد و هر نوع بهره برداری از این جامعه توسط قصر سفید و یا شخص رئیس جمهور، به منظور بهره برداری سیاسی، عمیقاً نگران کننده است.

بر علاوه کوتس و راجزر، انردو مک کیب، کفیل اداره تحقیقات فدرال یا FBI و راد روزنتاین، معین وزارت عدلیه ایالات متحده نیز در این جلسات استماعیه گواهی دادند.

بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پُست، رئیس جمهور ترمپ به آقای کوتس و مایک پامپیه، رئیس اداره استخبارات مرکزی یا CIA در مورد شیوه تحقیقات کومی در مورد دخالت روسیه در انتخابات، شکایت کرده بود. گزارش این روزنامه حاکی است که آقای کوتس، در مورد این شکایت آقای ترمپ با همکاران خود صحبت کرده بود اما تصمیم گرفت که دخالت در کار کومی، مناسب نیست.

  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG