لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا از پیمان تجارتی حوزۀ اوقیانوس آرام خارج شد


دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، از طریق یک فرمان اجرایی، کشورش را از پیمان تجارتی حوزۀ اوقیانوس آرام، خارج کرد
دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، از طریق یک فرمان اجرایی، کشورش را از پیمان تجارتی حوزۀ اوقیانوس آرام، خارج کرد

دونالد ترمپ، رئیس جمهور جدید ایالات متحده، روز دو شنبه کشورش را از پیمان تجارتی حوزۀ اوقیانوس آرام، خارج کرد و با اینکار امریکا را از متحدین آسیایی اش در قسمت تجارت فاصله گرفت.

اقدام آقای ترمپ در مورد پیمان تجارتی در حالی صورت گرفته است که نفوذ چین در منطقه در حال افزایش است.

آقای ترمپ در جریان مبارزات انتخاباتی اش تعهد کرده بود تا کشورش را از این پیمان خارج کند و به مجرد رسیدن به قصر سفید چنین کرد.

آقای ترمپ که در صدد افزایش تولیدات داخلی امریکا است، می خواهد با هر کشور به صورت جداگانه توافق تجارتی داشته باشد و در صورت تخطی کدام کشوری، امریکا بتواند در مدت ۳۰ روز توافق را خاتمه دهد.

مذاکرات در مورد پیمان تجارت حوزۀ اقیانوس آرام که از حمایت گستردۀ سرمایه گذاران امریکایی بر خوردار است، در دورۀ ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز شد، اما کانگرس ایالات متحده، هیچگاهی آن را تصویب نکرد.

ادارۀ اوباما، چین را از این پیمان بیرون نگهداشت و در موردی گفته بود که اگر ایالات متحده، قانون اقتصادی جهان را نوشته نکند، سایر کشور ها مثل چین آن را خواهد نوشت.

هدف پیمان تجارت حوزۀ اوقیانوس آرام یا TPP رشد اقتصادی، ایجاد و حفظ مشاغل، ارتقای نوآوری و تولید و رقابت در عرصه اقتصاد، و کاهش سطح فقر در کشورهای عضو این پیمان است.

پیمان تجارت حوزۀ اوقیاس آرام شامل ۱۲ کشور به شمول جاپان، آسترالیا، زیلاند جدید، مالیزیا، چیلی، کانادار، مکسیکو، پیرو، سنگاپور، ویتنام و برونی، می گردد.

طرح نهایی این پیمان که مذاکرات آن هفت سال را در بر گرفت، بالاخره در ماه فبروری ۲۰۱۶ ارایه و امضا شد و حال در مرحلۀ تطبیق قرار دارد.

پس از امضای فرمان اجرایی، آقای ترمپ با ده ها تن سرمایه گذاران امریکایی در قصر سفید ملاقات کرد و تعهد کرد تا در قوانین اصلاحات به وجود بیاورد و مالیات را برای شرکت های تولید کنندۀ امریکا کاهش بدهد.

آقای ترمپ که جمعۀ گذشته به کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده رسید، تعهد کرده است تا فابریکه هایی را که امریکا را ترک کرده اند، دو باره به ایالات متحده بر گرداند.

رئیس جمهور ترمپ همچنین هشدار داد که هر گاه شرکت های تولید کننده امریکا را ترک کنند و در سایر کشور ها سرمایه گذاری کنند، هزینۀ آنرا خواهند پرداخت. آقای ترمپ گفت "ما بر تولیداتی که وارد کشور می گردد، مالیات بسیار بلند وضع خواهیم کرد".

XS
SM
MD
LG