لینک های دسترسی

Breaking News

مناظرۀ نامزدان مملو از اتهام و توهین بر یکدیگر بود


تازه ترین همه پرسی ها نشان می دهد که هیلری کلنتن در این مناظره پیروز شده است.
تازه ترین همه پرسی ها نشان می دهد که هیلری کلنتن در این مناظره پیروز شده است.

دومین مناظرۀ انتخاباتی ریاست جمهوری میان هیلری کلنتن و دونالدترمپ بیشتر شامل اتهام، انتقاد و توهین بر یکدیگر بود.

نحوۀ برخورد دو نامزد در این مناظره را می شد از آغازین دقایق رویارویی آنان حدس زد چرا که هیلری کلنتن و دونالدترمپ در آغاز مناظره با هم دست ندادند.

در این مناظره که روی مسایل مورد علاقۀ مردم در رسانه های اجتماعی و سایر رسانه ها متمرکز بود، نامزدان برعلاوۀ سوالات میزبان های مناظره، به سوالات ایمل شده و پرسش های حاضرین در تالار نیز پاسخ دادند.

موضوع مهاجرت و اجازه ورود مسلمانان به داخل ایالات متحده از موضوعات عمدۀ بود که میان این دو نامزد بحث شد.

دونالدترمپ یکبار دیگر مستقیماً نگفت که آیا از موقف قبلی اش مبنی بر عدم اجازۀ ورود مسلمانان به ایالات متحده گذشته است یا خیر.

آقای ترمپ حکومت بارک اوباما را به باد انتقاد گرفته گفت "اوباما و هیلری کلنتن هر دو افرادی را به این کشور اجازۀ دخول می دهند که ما در بارۀ آنان اصلاً چیزی نمی دانیم."

این نامزد جمهوریخواه گفت که اینها از گفتن کلمۀ "دهشت افگنی اسلامی" هراس دارند و حضور افراد مختلف از سوریه و سایر کشور ها که در بارۀ پیشینۀ آنان معلوماتی کافی در دست نداریم می تواند رویداد های خونین مانند کالیفورنیا را تکرار کند.

دومین مناظرۀ میان هیلری کلنتن و دونالدترمپ
دومین مناظرۀ میان هیلری کلنتن و دونالدترمپ

اما هیلری کلنتن، نامزد دموکرات در انتخابات با انتقاد از آقای ترمپ در این زمینه گفت"ما با مسلمانان در جنگ نیستیم. نمی توانیم مانع ورود یک شخص به امریکا به خاطر مذهب و دینش گردیم."

خانم کلنتن گفت "به کسی که خطری را متوجه ایالات متحده سازد اجازۀ دخول به این کشور نمی دهم. نمی توانیم از اطفال که به خاطر حملات تهاجمی هوایی روسیه در سوریه مجروح می گردند چشم پوشی کنیم."

این نامزد دموکرات تاکید کرد که می باید مسلمانان بخشی از چشم و گوش و بخشی از امنیت ملی ایالات متحده اند. این نامزد دموکرات با یادآوری از محمد علی، مشت زن معروف امریکایی گفت "هر آن فردیکه در این کشور کار می کندو سهمی در اجتماع دارد، در امریکا جای دارد."

خانم کلنتن گفت " می خواهم داعش را با همکاری کشور های مسلمان از بین ببریم. با این طرز تفکر که آقای ترمپ دارد کشور های مسلمان که مصروف جنگ با گروه های مانند داعش اند می گویند چگونه با ایالات متحده در مبارزه با آن گروه ها سهیم گردیم."

این نامزد دموکرات گفت "موقف گیری ترمپ در قبال مسلمانان به گروه های دهشت افگن ممد واقع می شود."

اما وقتی مستقیماً از آقای ترمپ سوال شد که آیا هنوز هم به باور ممانعت مسلمانان به امریکا است یا خیر واضحاً پاسخ نداد و گفت "من روی بررسی پیشینۀ افراد تمرکز خواهم کرد."

آنچه در جریان یک و نیم ساعت مناظرۀ این دو نامزد بحث نشد، موضوع افغانستان بود اما انتظار برده می شود در سومین و آخرین مناظرۀ شان روی پالیسی رئیس جمهور آینده در مورد افغانستان بحث صورت گیرد.

جنگ سوریه و عراق

نحوۀ رسیدگی ایالات متحده به جنگ سوریه، سوال دیگری بود که دو نامزد باید به آن پاسخ می دادند.

آقای ترمپ گفت "متعجبم که چرا حملات هوایی بر موصل عراق علیه رهبران داعش صورت نمی گیرد حالانکه اکنون تمام رهبران آن گروه آن شهر را ترک کرده اند."

این نامزد جمهوریخواه یکبار دیگر با انتقاد شدید از پالیسی واشنگتن و نحوۀ رسیدگی هیلری کلنتن به عنوان وزیر خارجۀ حکومت آقای اوباما گفت "جنگ سوریه اکنون مستقماً توسط روسیه و ایران پیش برده می شود. این پالیسی واشنگتن بود که یکبار دیگر به تقویت ایران می انجامد و اکنون ایران با داعش می جنگد."

دومین مناظرۀ دو نامزد در پوهنتون واشنگتن شهر سنت لویز ایالت میزوری برگزار شده بود.
دومین مناظرۀ دو نامزد در پوهنتون واشنگتن شهر سنت لویز ایالت میزوری برگزار شده بود.

دونالدترمپ گفت با توجه به حضور داعش در سوریه و عراق "آنچه ایالات متحده در شرق میانه انجام می دهد، حماقت بیش نیست."

آقای ترمپ گفت که وضعیت موجود در شهر حلب سوریه "فاجعه بار" است و باید متوجه داعش باشیم.

اما خانم کلنتن در پاسخ به سوالیکه اگر رئیس جمهور شود اجازه خواهد داد نیرو های امریکایی وارد سوریه گردند؟:"من اجازۀ حضور نیرو های زمینی امریکایی را در سوریه نخواهم داد." خانم کلنتن گفت.

این وزیرخارجۀ پیشین ایالات متحده افزود که با پالیسی کنونی امریکا مبنی بر استفاده از نیرو های ویژه، مربیان نظامی و حمایت از حملات هوایی ائتلاف به رهبری امریکا در سوریه و عراق ادامه خواهد داد.

نوار صوتی ترمپ و انتقادات علیه بل کلنتن

نشر نوار صوتی سال ۲۰۰۵ دونالدترمپ که حاوی سخنان رکیک و زن ستیزانۀ آقای ترمپ بود، واکنش های شدیدی را در میان نه تنها منتقدین بلکه اعضای رهبری حزب جمهوریخواه نیز ایجاد کرده است.

نخستین موضوع مورد بحث در این مناظره موقف گیری آقای ترمپ و واکنش وی در بارۀ این نوار بود. آقای ترمپ از آنچه در آن نوار گفته بود "معذرت" خواست اما گفت" حرف های داخل یک اطاق بود. من تنها حرف زده ام حالانکه بل کلنتن به خاطر روابط بدرفتاری اش با زنان اجازۀ فعالیت وکلالت خود را از دست داد."

خانوادۀ هیلری کلنتن در داخل تالار مناظره
خانوادۀ هیلری کلنتن در داخل تالار مناظره

آقای ترمپ، از قبل آگاه بود که در این رابطه شدیداً زیر انتقاد قرار می گیرد به همین خاطر به دعوت وی برخی از زنان که بل کلنتن، همسر خانم هیلری را به بدرفتاری جنسی متهم می کردند در مناظرۀ دعوت کرده بود و از آنان حین صحبت هایش نام برد."

اما خانم کلنتن گفت که دونالدترمپ تنها به حرف بسنده نمی کند بلکه نحوۀ برخورد توهین و تحقیر آمیز وی با زنان، تحقیر و توهین امریکایی های افریقایی تبار، مسلمانان، مهاجران و اسپانیایی زبانان همه نشاندهندۀ شخصیت وی است.

بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده نیز روز یکشنبه دونالدترمپ را یک شخص "فاقد اعتمادی به نفس" خواند و گفت که با "کم زدن دیگران می خواهد خود را ارجعیت دهد."

ارایۀ خدمات صحی و پرداخت مالیات

ارایۀ خدمات صحی حکومت فدرال به مردم امریکا موضوع دیگری بود که در کنار وضعیت اقتصادی از دو نامزد سوال شد. آقای ترمپ، ارایۀ خدمات صحی را در این کشور فاجعه بار خوانده گفت که در صورت پیروزی آن را لغو خواهد کرد.

اما هیلری کلنتن گفت که نواقص آن را می پذیرد و در اصلاح و بهتری آن می کوشد نه اینکه آن را از بین ببرد.

عدم ارایۀ اسنات تادیۀ مالیات آقای ترمپ موضوع دیگری بود که هر دو نامزد به آن تماس گرفتند و یکبار دیگر اقای ترمپ گفت هیلری ۳۰ سال است در بخش های مختلف کار می کند و می باید قانون استفاده از پرداخت مالیات را تغیر می داد.

آقای ترمپ گفت که در صورت پیروزی مالیات را کاهش خواهد داد اما خانم کلنتن با انتقاد از پالیسی "کاهش مالیات ثروتمندان" گفت که اشخاصی مثل ترمپ "مالیات افرادی مانند خودش را کاهش می دهد."

این دو نامزد یکبار دیگر هم در برابر هم قرار خواهند گرفت.
این دو نامزد یکبار دیگر هم در برابر هم قرار خواهند گرفت.

آقای ترمپ با انتقاد از عملکرد خانم کلنتن در زمان تصدی اش در وزارت خارجه گفت" اگر رئیس جمهور شدم هیلری کلنتن را به زندان خواهم انداخت."

اما خانم کلنتن گفت هشت سال قبل ایالات متحده در عمیق ترین بحران اقتصادی قرار داشت و با پالیسی ادارۀ اوباما امروز اقتصاد امریکا در مسیر درست آن در حرکت است.

برخلاف آغاز مناظره، در پایان بحث هر دو نامزد دستهای هم را فشردند و انتظار می رود برای سومین و آخرین بار به تاریخ شانزدهم اکتوبر در شهر لاس ویگاس ایالات متحده در برابر هم قرار گیرند.

نتایج دومین مناظره میان این دو نامزد انتخاباتی امریکا تاهنوز روشن نشده اما برخی از رسانه های امریکایی با انجام همه پرسی گزارش می دهند که هیلری کلنتن یکبار دیگر توانست در مناظره پیروز گردد.

XS
SM
MD
LG