لینک های دسترسی

Breaking News

رئیس جمهور ترمپ پس از ۱۰۰ روز در قصر سفید


دونالدترمپ حین حضور در جمع هوادارانش در پنسلوانیا
دونالدترمپ حین حضور در جمع هوادارانش در پنسلوانیا

نحوۀ کارکردگی رئیس جمهور دونالدترمپ در صد روز نخست کاری اش، بررسی های مختلطی را شاهد بود.

اما آقای ترمپ وقت زیادی را ضایع نساخت و به هوادارانش گفت که در ماه های بعدی انتظار برنامه ها و موفقیت ها را داشته باشند.

به منظور تجلیل از صدمین روز کاری آقای ترمپ در قصرسفید، او یک گردهمایی مبارزات انتخاباتی گونه را در هریسبورگ پنسلوانیا، در میان آنعده هوادارانش برگزار کرد که در روز های خوب و بد در کنارش ماندند.

آقای ترمپ به هوادارانش گفت "زمان آن رسیده تا این سفر باورنکردنی مان را بازتاب داده و برای نبرد نهایت بزرگ آینده آمادگی بگیریم و در هر عرصه پیروز خواهیم شد."

صد روز نخست کاری یک رئیس جمهور جدید به گونۀ سنتی مورد بررسی قرار می گیرد. این روند از زمان ریاست جمهوری فرانکلین روزلولت در ۱۹۳۳ میلادی تا حال ادامه دارد که در هفته های نخست کاری اش در قصر سفید علیه رکود بزرگ اقتصادی مبارزه کرد.

رئیس جمهور ایالات متحده در صد روز نخست کاری اش، فرمان های اجرایی زیادی را امضا کرد که هواداران عمدۀ وی را مسرور ساخت؛ اما، موفق نشد برنامه های عمده و مهمی مانند تعدیل و اصلاحات برنامۀ بیمۀ صحی را به دست آورد.

عمده ترین موفقیت آقای ترمپ، این بود که مجلس سنا به نیل گورسچ، قاضی پیشنهادی رئیس جمهور، رای تایید داد.

گورسچ اکنون جانشین انتونین سکالیا، قاضی پیشنهادی رئیس جمهور ریگن است که دو سال قبل درگذشت و تلاش بارک أوباما، رئیس جمهور پیشین امریکا برای نامزدی قاضی جدید به جای نرسید.

دیدگاه احزاب در کانگرس

باوجود عقب نشینی های کانگرس امریکا، جمهوریخواهان به شمول میچ مک کونل، رهبر اکثریت جمهوریخواهان در مجلس سنا، حامی رئیس جمهور ترمپ باقیماندند.

آقای مک کونل، از حملۀ میزایل امریکا بر سوریه و پرتاب بزرگترین بم غیر اتمی امریکا بر افغانستان حمایت کرده گفت "خواهان سیاست های تهاجمی تر خارجی استم. اما گفته ام که از عادت تویت کردن رئیس جمهور خوشم نمی آید."

رئیس جمهور امریکا برای دموکرات ها یک منبع اعتراضات و مقاومت بوده است و با احتمال زیاد این روند ادامه خواهد یافت.

چک شومر، رهبر دموکرات ها در مجلس سنا می گوید " رئیس جمهور روی خواست خود تاکید داشت و به همین دلیل نتوانست در مورد برنامۀ صحی و ۱۰۰ روز کاری اش در قصرسفید، موفقیت به دست آورد."

معیار فعال ترین رئیس جمهور جدید در صد روز نخست کاری، فرانکلین روزویلت است که در اوج رکود بزرگ اقتصادی به قدرت رسید اما در بیانۀ افتتاحیه اش گفت "از تنها چیزی که باید هراس داشته باشیم، خود هراس است."

رونالد ریگن و جورج دبلیو بوش جمهوریخواه و جان اف کنیدی و بل کلینتن دموکرات همه در اوایل دورۀ حکومت داری خود اشتباهاتی را مرتکب شدند اما بعداً به موفقیت های قابل توجهی دست یافتند.

از جانب دیگر، رئیس جمهور ترمپ نیاز به یک سلسله موفقیت های فوری دارد تا بتواند محبوبیت بیشتری در میان مردم کسب کند.

تا کنون حمایت و محبوبیت وی در بین مردم امریکا در بسیاری نظر سنجی ها به کمترین سطح بوده است.

XS
SM
MD
LG