لینک های دسترسی

Breaking News

سرمایۀ ترمپ در خارج از امریکا و نگرانی‌های ناشی از آن


آقای ترمپ در شمار زیاد کشورهای خارجی سرمایه گذاری دارد
آقای ترمپ در شمار زیاد کشورهای خارجی سرمایه گذاری دارد

دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحدۀ امریکا و میلیاردر امریکایی بر علاوۀ سرمایه گذاری‌های بزرگ عمدتاً در بخش تهیۀ مسکن در ایالات متحده، معاملات بزرگ تجارتی با شمار زیاد شرکت‌ها در کشورهای خارجی دارد.

سرمایه گذاری‌های آقای ترمپ که بر اساس گزارش مجلۀ اقتصادی فوربس به ۳.۷ میلیارد دالر می رسد، در زمان کارزار انتخاباتی به دلیل ادعاهای عدم پرداخت مالیات و یا هم افشا نکردن اسناد مالیاتی اش یکی از چالش‌هایی بود که از سوی رقیبان انتخاباتی وی به مثابۀ ابزار فشار کار گرفته می شود.

اما پس از پیروزی آقای ترمپ در انتخابات، این چالش شکل دیگری به خود گرفته است، زیرا نهاد مالی ترمپ در سال‌های اخیر با برخی از کشورها معاملات تجارتی و مالی را انجام داده است که حکومت امریکا با شماری از این کشورها سیاست تند را در پیش گرفته است.

چین:

هرچند نهاد مالی ترمپ از سرمایه گذاری خود در چین جزئیاتی نشر نکرده است، این نهاد در سال ۲۰۱۳ میلادی گفته بود که چین به عنوان بازار در حال رشد اقتصادی، یکی از اولویت‌های شرکت ترمپ است.

همچنان بانک دولتی چین به یکی از تشبثاتی قرضه داده است که مالک دو ساختمان بزرگ در شهرهای نیویارک و سان فرانسیسکوی ایالات متحده است و ترمپ در آن ۳۰ درصد سهم دارد.

از سوی دیگر در بخش تجارت، آقای ترمپ وضع تعرفه های وارداتی را بر کالاهای چین پیشنهاد کرده است.

در بخش نظامی نیز ایالات متحده با شماری از فعالیت‌های نظامی چین در آسیا مخالفت و چانه زنی شدید دارد.

کوریای جنوبی:

نهاد مالی ترمپ، نام و جواز تجارتی خود را با پروژه های تامین مسکن که بیش از ۱۰۰۰ اپارتمان در کوریای جنوبی ساخته است و نیز به شرکت وونوی آن کشور شریک ساخته است.

اما آقای ترمپ در جریان کارزار انتخاباتی از هزینۀ حمایت نظامی ایالات متحدۀ امریکا از کوریای جنوبی انتقاد کرده است.

همچنان، آقای ترمپ از تجارت آزاد با کوریای جنوبی انتقاد کرده و مخالفت خود را با مشارکت تجارتی کشورهای حوزۀ اقیانوس آرام ابراز کرده است.

هند:

نهاد مالی ترمپ نام و جواز تجارتی خود را در اختیار سه پروژۀ تهیۀ مسکن در شهرهای ممبای و پونۀ هند قرار داده است. به محض ورود این ملکیت‌ها به بازار در سال‌های آینده، میلیون‌ها دالر نصیب سهمداران آن خواهد شد.

لودها گروپ، یکی از شرکای تجارتی نهاد مالی ترمپ در هند، پیش از پیش به خاطر پیروزی آقای ترمپ در انتخابات ایالات متحده مراتب خوشی و استقبال خود را در وبسایت رسمی این شرکت نشر کرده است.

در عین حال، مجریان یک شرکت دیگری که با بنیاد ترمپ معاملۀ تجارتی دارد، هفتۀ گذشته در نیویارک با وی ملاقات کردند.

بیانات جدی آقای ترمپ در مورد مبارزه با افراطگرایی اسلامی و تدابیر برای ممنوعیت ورود مسلمانان به ایالات متحده، حد اقل در هند، مورد استقبال قرار گرفته است.

بر بنیاد گزارش خبرگزاری رویترز، هند به عنوان یکی از بزرگترین منابع نیرو بشری ماهر در جهان، مخالف هرگونه سختگیری در زمینۀ پالیسی‌های مهاجرتی ایالات متحده خواهد بود.

افزون بر این، ادامۀ روابط مستحکم نظامی حکومت به رهبری بارک اوباما با هند، ممکن موقف آقای ترمپ را در هند نیز استحکام بخشد، هرچند واشنگتن و دهلی جدید از دیرزمان در زمینۀ توافقات تجارتی با هم چانه زنی دارند.

ترکیه:

بنیاد مالی ترمپ اجازۀ استفاده از نام و جواز خود را به یک بلند منزل رهایشی و یک شرکت فرنیچر سازی ترکیه داده است، معاملۀ که هر سال بیش از یک میلیون دالر برای آقای ترمپ درآمد دارد.

اما در عرصۀ سیاسی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه خواستار استرداد فتح الله گولن - روحانی ترک و مظنون طراحی کودتای نافرجام نظامی در ترکیه- است که اکنون در امریکا در تبعید خود خواسته به سر می‌برد.

از سوی دیگر، ترکیه خواستار کنار رفتن بشارالاسد، رئیس جمهور سوریه، از قدرت است، حالانکه آقای ترمپ این موضوع در اولوییت کاری ترمپ قرار ندارد. ایالات متحده حامی کرد‌های عراق است، درحالیکه ترکیه میانۀ خوبی با کرد ها نداشته و حزب کارگران کردستان را ممنوعه و دهشت افگن خوانده است.

آیدین دوگان، شریک تجارتی آقای ترمپ در ترکیه، با انتقاد از حکومت آقای اردوغان روبرو شده و نیز محدودیت‌هایی از سوی حکومت بر تشبثات دوگان وضع شده است.

امارات متحدۀ عربی:

آقای ترمپ معاملات تجارتی با یک شرکت چندین میلیارد دالری تهیۀ مسکن در دوبی دارد که سالانه بیش از یک میلیون دالر از آن عاید می‌کند. مغازه های محلی در امارات متحده نیز محصولاتی با نشان تجارتی ترمپ را به فروش می رسانند.

هر گونه پلان آقای ترمپ برای محدود کردن صدور ویزه به مسلمانان از سوی امارات متحدۀ عربی استقبال نخواهد شد. همچنان، بر بنیاد گزارش‌ها، امارات متحدۀ عربی از ایالات متحدۀ امریکا خواسته است تا تدابیر جدی را بر ضد نفوذ فزایندۀ ایران در شرق میانه، اتخاذ کند.

اندونیزیا:

بنیاد مالی ترمپ با چندین پروژه در اندونیزیا معامله کرده و اجازۀ استفاده از نام و جواز تجارتی خود را به چند پروژۀ هوتل، میدان بازی گلف و اپارتمان‌های رهایشی داده است.

اما طرح آقای ترمپ برای ممانعت از ورود مسلمانان به ایالات متحده از سوی اندونیزیا – پرنفوس ترین کشور مسلمان جهان – استقبال نشده است.

گذشته از آن، اندونیزیا در چارچوب توافق تجارت آزاد میان کشورهای حوزۀ اقیانوس آرام، بسیار مشتاق معاملۀ تجارتی با امریکا است، اما آقای ترمپ در مخالفت با توافق تجارتی کشورهای حوزۀ اقیانوس آرام صحبت کرده است.

XS
SM
MD
LG