لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش های جهان پس از تصمیم ترمپ در مورد بیت المقدس


بیت المقدس
بیت المقدس

به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل توسط رئیس جمهور ایالات متحده، واکنش کشور های عرب، اروپایی و افریقایی را در پی داشت و تا کنون به جز اسراییل هیچ کشوری از این تصمیم آقای ترمپ حمایت نکرده است.

ساکنان کشور های شرق میانه روز چهارشنبه، تصمیم دونالدترمپ رئیس جمهور ایالات متحده را در مورد بیت المقدس محکوم کرده آن را یک اقدام تحریک آمیز در منطقه خوانده و از پیامد های فاجعه باری هشدار داده اند.

محمود عباس، رئیس ادارۀ فلسطینیان در یک پیام ویدیویی بیت المقدس را "پایتخت همیشگی کشور فلسطین" عنوان کرده، این اقدام رئیس جمهور ترمپ را به مثابۀ "رد کنندۀ نقش میانجیگری کنندۀ صلح ایالات متحده" عنوان کرد.

گروه حماس که کنترول غزه را ۲۰۰۵ به اینسو در دست دارد گفت که رئیس جمهور ترمپ به یک "تهاجم واضح علیه مردم فلسطین" دست زده است.

صائب عریقات مذاکره ‌کننده ارشد فلسطینی‌ ها خواهان یک نشست اضطراری شورای مرکزی فلسطینی ها شده گفت که آقای ترمپ "با رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، به نیرو های افراط گرا در منطقه تقویت بخشید، کاری که تا حال هیچ کسی نکرده بود."

فلسطینیان پس از اعلام تصمیم ترمپ در مورد بیت المقدس، به جاده ها برآمده و تایر ها و بیرق امریکا و اسراییل را آتش زدند.
فلسطینیان پس از اعلام تصمیم ترمپ در مورد بیت المقدس، به جاده ها برآمده و تایر ها و بیرق امریکا و اسراییل را آتش زدند.

آقای عریقات این تصمیم رئیس جمهور ترمپ را "غیر ضروری و کاملاً غیر قابل قبول" خوانده گفت که هیچ کشوری در جهان به جز رئیس جمهور ترمپ، بیت المقدس را به حیث پایتخت اسرائیل نشناخته است.

صائب عریقات گفت که برای جلوگیری از خشونت های احتمالی ناشی از این تصمیم تلاش خواهند کرد اما به گفتۀ وی "گرفتن جلو مظاهرات خشم آلود مردم، کار دشواری خواهد بود."

ساعاتی بعد از بیانیه رئیس جمهور امریکا مظاهرات اعتراض آلود در غزه، استانبول، شهر جنوبی لبنان و پایتخت اردن آغاز شد و مردم با شعار های ضد امریکا به جاده ها ریختند.

سوریه این تصمیم را شدیداً محکوم کرده و آن "توهین به قانون بین المللی و نادیده گرفتن مسوولیت ایالات متحده در برابر حفظ نظم جهان" عنوان کرده است.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان نیز در واکنش به شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل گفته است که این اقدام "اعتبار ایالات متحده را به عنوان میانجی صلح در منطقه خدشته دار ساخته و نه تنها ثبات منطقه را تهدید می کند بلکه ثبات جهان را به خطر می اندازد."

اما عربستان سعودی، این اقدام دونالد ترمپ را محکوم کرده با نشر اعلامیه یی از حکومت آقای ترمپ خواسته تا "تصمیمش را تغییر دهد".

ریاض این تصمیم رئیس جمهور ترمپ را "گام غیرمنصفانه و غیر مسوولانه" خوانده گفته است که این تصمیم نشاندهندۀ "تعصب علیه حقوق مردم فلسطین" می باشد.

انتقاد ملل متحد و استقبال اسراییل

اتحادیۀ اروپایی و ملل متحد نیز از اقدام انتقال سفارت ایالات متحده از تل ابیب به بیت المقدس و پیامد های آن روی آغاز دوباره تلاش های صلح میان فلسطینان و اسراییل هشدار داده است.

انتونیو گوتیرش، منشی ملل متحد، فقط دقایقی پس از سخنرانی آقای ترمپ، به طور ضمنی از تصمیم رئیس جمهور ایالات متحده در بارۀ بیت المقدس، انتقاد کرده تاکید ورزید که منازعه میان اسرائیل و فلسلطین باید از طریق مذاکره حل گردد.

آقای گوتیرش گفت "از روز اول به حیث منشی عمومی ملل متحد همواره بر ضد تصمیم یکجانبه سخن گفته ام" تصمیمی که به گفتۀ وی روند صلح میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها را به مخاطره می اندازد.

اما بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، از این تصمیم آقای ترمپ استقبال کرد و آن را "تاریخی، عادلانه و شجاعانه" عنوان کرد.

صدراعظم اسراییل این تصمیم رئیس جمهور ترمپ را "یک گام مهم در راستای صلح" خوانده از تمام کشور های جهان خواست به دنبال صلح بوده و از تصمیم ایالات متحده حمایت کنند و سفارتخانه هایشان را به بیت المقدس انتقال دهند.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل
بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل

بنیامین نتنیاهو در یک پیام ویدیویی تاکید کرد که هیچ توافق صلحی نمی تواند وجود داشته باشد مگر اینکه در آن "بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل رسمیت نداشته باشد."

آقای نتنیاهو گفت که "من در تعهد رئیس جمهور ترمپ برای پیشبرد صلح میان اسراییل و تمام همسایگان ما به شمول فلسطینیان شریک می باشم."

اما صدراعظم اسراییل تعهد کرد که وضعیت فعلی بر اماکن مقدس ادیان سه گانه در بیت المقدس تغییری را ایجاد نخواهد کرد.

وزارت امور خارجه مصر با انتشار بیانیه‌ای تصمیم دونالد ترمپ و همه اقدامات مبتنی بر آن تصمیم را محکوم کرد.

مصر تاکید کرد که اینگونه تصامیم‌ یکجانبه تغییری در وضعیت بیت المقدس که یک "شهر اشغال شده است"، نخواهد آورد.

عکس العمل متحدین ناتو امریکا

این تصمیم رئیس جمهور ترمپ، واکنش های متحدین دیرینه ناتوی ایالات متحده را نیز برانگیخته است.

فرانسه این اقدام واشنگتن را "یکجانبه" خوانده خواهان آرامش در منطقه شد.

ایمانویل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، به رسمیت شناختن بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسراییل "تاسف بار" خواند و گفت که پاریس از این تصمیم حمایت نخواهد کرد.

بریتانیا اذعان داشت که این اقدام به تلاش های صلح شرق میانه کمک نکرده و بیت المقدس می باید در نهایت بین اسراییل و یک کشور آیندۀ فلسطین تقسیم گردد.

تریسا می، صدراعظم اسراییل در پارلمان آن کشور گفت که کشورش از تصمیم آقای ترمپ حمایت نکرده "سرنوشت بیت المقدس باید در مذاکرات صلح بین اسراییل و فلسطینی ها مشخص شود ودر نهایت آن شهر پایتخت مشترک برای دو کشور تعین گردد."

خانم می گفت "به تاسی از قطعنامۀ شورای امنیت ملل متحد ما شرق بیت المقدس را به عنوان قلمرو اشغال شدۀ فلسطینی ها می شناسیم."

ایمانویل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و تریسا می، صدراعظم بریتانیا
ایمانویل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و تریسا می، صدراعظم بریتانیا

آلمان در واکنش به این تصمیم آقای ترمپ گفت که وضعیت بیت المقدس می تواند براساس حل و فصل دو کشوری حل گردد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در حالیکه این تصمیم رئیس جمهور امریکا را "غیرمسئولانه" عنوان میکرد آن را "اشتباه بزرگی" خواند که به گفتۀ وی "نه تنها باعث صلح و ثبات در منطقه نمی گردد بلکه آشوب هایی را نیز در قبال خواهد داشت."

از جانب دیگر مرکز اسلامی امریکایی مستقر در واشنگتن دی سی، به رسمیت شناختن بیت المقدس را از جانب واشنگتن به عنوان پایتخت رسمی اسرائیل "فاجعه بار" خواند.

رابرت مک کا، رئیس دفتر امور حکومتی در مرکز اسلامی امریکایی به رادیو آشنا گفت که این اقدام آقای ترمپ به موقف امریکا در مذاکرات صلح و بی طرف بودن امریکا، صدمه میزند.

آقای مک کا به این باور است که پس از این تصمیم جهان شاهد اعتراضات زیادی خواهد بود و "متحدین واشنگتن از پالیسی های حکومت آقای ترمپ در قبال شرق میانه خود را کنار خواهند کشید."

اما آقای مک کا اضافه کرد که کانگرس امریکا با پا در میانی می تواند "بودجۀ سفارت ایالات متحده را در بیت المقدس لغو کند و مانع انتقال آن از تل ابیب گردد."

این درحالیست که تد کروز یکی از سناتوران ارشد امریکایی که در انتخابات ریاست جمهوری با دونالد ترمپ رقابت داشت با تحسین از این اقدام رئیس جمهور امریکا آنرا "کاری به جا و درست" عنوان کرده گفت " یک گام مهم به جانب صلح در شرق میانه برداشته شده است."

دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز چهار شنبه اعلام کرد که ادارۀ تحت رهبری وی بیت المقدس را به حیث پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد.

XS
SM
MD
LG