لینک های دسترسی

Breaking News

نشست ترمپ و کیم بدون توافق و پیش از وقت پایان یافت


دومین دیدار رهبران ایالات متحدۀ امریکا و کوریای شمالی در شهر هانوی، مرکز ویتنام بدون توافق و زودتر از مهلت اعلام شده، به پایان رسید.

رئیس جمهور دونالد ترمپ در یک کنفرانس خبری گفت که خواسته‌های زیاد کوریای شمالی، دلیل عدم توافق در این نشست بود.

آقای ترمپ و کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی چهارشنبه شب و پنجشنبه با هم دیدار کردند و قرار بود هر دور رهبر ساعت ۲:۰۰ پس از چاشت پنجشنبه با هم توافق مشترک را امضا کنند.

اما حوالی چاشت پنجشنبه رئیس جمهور ترمپ برنامۀ صرف غذا با آقای کیم را لغو کرد و درست ساعت ۲:۰۰ پس از چاشت پنجشنبه در یک کنفرانس خبری با مایک پمپیو، وزیر خارجۀ امریکا ظاهر شد.

خواست‌های زیاد کیم

رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفت "آنان خواسته‌های زیادی داشتند و به همین دلیل من تصمیم گرفتم که با آنان توافق نکنم."

رئیس جمهور ترمپ افزود که کوریای شمالی اصرار داشت که در بدل برچیده شدن تاسیسات هسته‌ای "یونگ بیون،" تحریم‌های بین المللی که به رهبری امریکا بر پیونگ یانگ وضع شده است، همه برداشته شود.

ایالات متحده پیشتر اعلام کرده بود که تا زمانی که کوریای شمالی گام‌های عملی و مشخص برای توقف برنامه هسته‌ای و موشکی خود برندارد، تحریم ها را لغو نخواهد کرد.

رئیس جمهوری ترمپ گفت "اگر می خواستم، می توانستم امروز توافقی را با آنان امضا کنم، اما حاضر نیستم یک توافق بد را امضا کنم."

با آنکه نشست ترمپ و کیم بدون توافق پایان یافت، رئیس جمهور و وزیر خارجۀ ایالات متحده از این مذاکرات ابراز رضایت و نسبت به آیندۀ مذاکرات میان دو کشور ابراز خوشبینی کردند.

رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفت که مذاکرات دو روز گذشته میان او و رهبر کوریای شمالی "بسیار سازنده" بود. او گفت "ما هیچ امتیازی از دست نداده‌ایم".

ترمپ و کیم چه می‌خواهند؟

خواسته های دو طرف از مدت ها پیش مشخص شده است و تقریبا این خواست‌ها در چند ماه اخیر ثابت بوده است.

امریکا خواستار خلع سلاح اتمی شبه جزیره کوریا و پایان یافتن برنامه موشکی پیونگ یانگ است. امریکا وعده سپرده است که کوریای شمالی در صورت اقدام در این زمینه، از کمک‌های اقتصادی واشنگتن بهره مند می‌شود.

کوریای شمالی هم خواسته های مشخصی دارد: رفع تحریم‌های بین المللی، امضای توافقنامه نهایی صلح بر مبنای پایان جنگ کوریا، خروج قوا و تسلیحات نظامی امریکا از جزیرۀ کوریا و ایجاد کانال مستقیم دیپلماتیک برای حل و فصل مسایل.

XS
SM
MD
LG