لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ بیت المقدس را پایتخت اسراییل اعلام می کند


دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده احتمالاً بیت المقدس را به حیث پایتخت اسراییل اعلام می کند.

دو مقام حکومت دونالد ترمپ با بیان این مطلب به خبرگزاری رویترز گفته اند که رئیس جمهور امریکا در یک سخنرانی که روز چهارشنبه انجام خواهد شد، بیت المقدس را به حیث پایتخت اسراییل به رسمیت خواهد شناخت.

این دو مقام همچنین افزودند که هر چند ترمپ به رسمیت شناختن بیت المقدس را به حیث پایتخت اسراییل اعلام خواهد کرد اما انتقال سفارتخانه امریکا را از تل ابیب به بیت المقدس به تاخیر می اندازد.

انتقال سفارتخانه امریکا در اسراییل به بیت المقدس یکی از وعده های انتخاباتی دونالد ترمپ بود.

این در حالیست که جامعه جهانی ادعای مالکیت اسراییل بر تمام بخش های بیت المقدس را به رسمیت نمی شناسد.

اعلام به رسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت اسراییل سبب خوشنودی و کسب رضایت هواداران راستگرا و طرفدار اسراییل آقای ترمپ و همچنین خوشنودی اسراییل، متحد نزدیک امریکا در منطقه خواهد شد.

اما این اقدام می تواند موج تازه از تشنج ها در شرق میانه را ایجاد کرده و روند مذاکرات صلح بین اسراییلی ها و فلسطینیان را که از دیر زمانی به بن بست رسیده است، شدیداً آسیب برساند.

یک مقام ارشد حکومت دونالد ترمپ به خبرگزاری رویترز گفته است که تا کنون تصمیم نهایی در مورد اعلام بیت المقدس به حیث پایتخت اسراییل گرفته نشده و این طرح ممکن تغییر کند.

واکنش تند فلسطینیان

در همین حال، دفتر رئیس اداره خود مختار فلسطین در مورد پیامد های مخرب احتمالی هر گونه اقدام مبنی بر رد ادعای مالکیت فلسطینیان بر شرق بیت المقدس هشدار داده است.

نبیل ابو ردینه، سخنگوی محمود عباس، رئیس اداره خود مختار فلسطین گفته است که به رسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت اسراییل توسط ایالات متحده روند صلح با اسراییلی ها را از بین خواهد برد.

فلسطینیان می خواهند شرق بیت المقدس پایتخت کشور آینده شان باشد و با هر گونه اقدام که بر اشغال اسراییل بر شرق بیت المقدس مشروعیت ببخشد، مخالفت شدید دارند.

سخنگوی محمود عباس گفته است که هر گونه راه حل "عادلانه" برای رفع اختلافات بین فلسطین و اسراییل، مستلزم به رسمیت شناختن شرق بیت المقدس به حیث پایتخت یک کشور مستقل فلسطین می باشد.

اسراییل در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ شرق بیت المقدس را اشغال کرد و سپس آن را ضمیمه خاک خود ساخت – اقدامی که جامعه جهانی آن را به رسمیت نشناخته است.

تا کنون هیچ کشوری در بیت المقدس سفارتخانه ندارد و تمام کشور ها سفارتخانه های خود را در تل ابیب – مرکز تجارتی اسراییل نگه داشته اند.

به رسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت اسراییل توسط امریکا می تواند موج تازه تشنج ها را در شرق میانه ایجاد کند.
به رسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت اسراییل توسط امریکا می تواند موج تازه تشنج ها را در شرق میانه ایجاد کند.

XS
SM
MD
LG