لینک های دسترسی

Breaking News

نشست ترمپ و رهبران جهان برای ایجاد اصلاحات در ملل متحد


نیکی هیلی (چپ) سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد در کنار رئیس جمهوری دونالد ترمپ
نیکی هیلی (چپ) سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد در کنار رئیس جمهوری دونالد ترمپ

ایالات متحدۀ امریکا از کشورهای جهان خواسته بود تا اعلامیه‌ای را در پیوند به ایجاد اصلاحات در سازمان ملل متحد امضا کنند و به گفتۀ مقام‌های قصر سفید تا کنون ۱۲۰ کشور جهان به این دعوت پاسخ مثبت داده اند.

دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، می‌خواهد که هزینه های سازمان ملل متحد را کاهش دهد و برای عملکرد موثر آن تغییرات ساختاری ایجاد کند.

ایالات متحده به تنهایی ۲۵ درصد هزینۀ عملیاتی و نیز ۲۸ درصد مصارف ماموریت های صلحبانی سازمان ملل متحد را می‌پردازد.

آقای ترمپ پیش از این از ناکارآمدی و ضعف ملل متحد شکایت کرده و این سازمان را به مثابۀ تفرجگاهی برای رهبران جهان نامیده بود که سال یکبار برای گپ زدن و خوش گذرانی به نیویارک بیایند.

نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در ملل متحد گفته است که انتقادات آقای ترمپ از این سازمان ملل در زمان خود، دقیق و موجه بود اما به گفتۀ وی این سازمان اکنون در مسیر تبدیل شدن به نهاد عملگرا تغییر جهت داده است.

به گفتۀ خانم هیلی تصویب چند قطعنامۀ شورای امنیت در محکوم کردن کوریای شمالی و اعمال تحریم های بیشتر بر آن کشور، گویای این تغییر است.

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد گفت که کشورهای جهان علاقمند اند تا ببینند که امریکا در چه سطحی در مجمع عمومی حضور خواهد یافت.

خانم هیلی گفت که رئیس جمهوری ترمپ، مایک پنس معاون ریاست جمهوری، ریکس تلرسن وزیر خارجه و شماری از دپلوماتان و مشاوران ارشد قصر سفید در هفتاد و دومین مجمع عمومی ملل متحد شرکت خواهند کرد.

انتونیو گوتیرش، سرمنشی ملل متحد، از چهار ماه به اینسو فعالیت‌ها برای اصلاح سازمان ملل متحد را آغاز کرده است.

دبیر کل سازمان ملل، از چهار ماه پیش فعالیت را برای اصلاح سازمان ملل آغاز کرده است و به گفتۀ وی چالش های پیش رو در دنیای امروز از سه منظر با چالش های گذشته، متفاوت است.

سرمنشی ملل متحد به این باور است که نخست ماهیت تنش ها در جهان تغییر کرده و به گفتۀ وی اکنون تنش ها نه بین کشورها بلکه در درون کشورها رخ می دهد. دوم، شکنندگی ساختار های سیاسی، اقتصادی و وجود اقوام گوناگون در بسیاری از بخش های جهان موجب بروز تنش های بسیاری شده است و سوم، دستاوردهای جهانی شدن و پیشرفت های فنآوری از یک سو موجب رشد اقتصادی و ثروت شده است اما از سوی دیگر به افزایش نابرابری ها نیز دامن زده است.

XS
SM
MD
LG