لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: ایران با حکومت فعلی می‎تواند کشور بزرگی باشد


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که واشنگتن به دنبال "تغییر رژیم" در ایران نیست و به گفتۀ وی ایران این شانس را دارد که با همین حکومت فعلی، کشور موفق و بزرگی باشد.

آقای ترمپ که به جاپان سفر کرده است، دوشنبه (۲۷ می) در کنفرانس خبری مشترک با شینزو آبه صدر اعظم جاپان گفت "هدف امریکا جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است".

رییس جمهور ایالات متحده تاکید کرد که خواستار "اتفاق ناگوار" نیست و به گفتۀ وی ایران خواهان گفتگو و مذاکره است. او افزود "اگر آن‌ها خواستار گفتگو باشند، ما هم خواستار آن استیم".

برخی رسانه‌های جاپانی گزارش داده اند که شینزو آبه پس از دیدار و مشورت با ترمپ، در مورد سفر به تهران تصمیم خواهد کرد. هرچند مقام‌های جاپانی این خبر را تایید نکرده اند.

رییس جمهور ترمپ از سفر احتمالی صدر اعظم جاپان به تهران حمایت کرد. او با اشاره به اینکه در مورد این سفر با آقای آبه صحبت کرده است، به خبرنگاران گفت "باید منتظر ماند و دید چه پیش می‌آید، اما می‌دانم که صدر اعظم (آبه) در واقع روابط خیلی نزدیکی با دستگاه رهبری ایران دارد".

ایالات متحده می‌گوید که توافق هسته‌ای با ایران در رفتار این کشور تاثیر مثبتی نداشته است. رییس جمهور ترمپ، سال گذشته خروج امریکا را از توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهان موسوم به برجام اعلان کرد و دستور بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد.

بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده در هفته‌های اخیر، باعث نگرانی‌های جهانی شده است. مقام‌های ایالات متحده می‌گویند اطلاعاتی دارند که نشان می‌دهد خطر تهدیدهای ایران جدی‌تر از گذشته است.

ایالات متحده چندی پیش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. این نخستین بار است که ایالات متحده نیروی رسمی نظامی یک کشور را در چنین فهرستی، در کنار داعش و القاعده، درج می‌کند.

تنش پیش آمده میان امریکا و ایران باعث شده است که برخی کشورها برای میانجی‌گری میان واشنگتن و تهران ابراز آمادگی کنند.

XS
SM
MD
LG