لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ وزیر دفاع امریکا را برکنار کرد


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در دو پیام پیهم تویتر از برکناری مارک اسپر، وزیر دفاع کابینه‌اش و معرفی سرپرست جدید برای وزارت دفاع امریکا خبر داد.

آقای ترمپ چاشت دوشنبه نهم نومبر (۱۹ عقرب) در این پیام نوشته است که کرستوفر میلر، رییس مرکز مبارزه با تروریزم وزارت دفاع به صفت سرپرست آن وزارت گماشته شده است.

رییس جمهور ترمپ بدون آنکه دلیل مشخصی برای برکناری آقای اسپر ارایه کند در یکی از این پیام‌های تویتر نگاشته است: "کرس [کرستوفر میلر] کار عالی انجام خواهد داد. مارک اسپر برکنار شده است. از کارکرد او تشکر می‌کنم."

شماری از رسانه‌های امریکایی هفتۀ گذشته گزارش داده بودند که آقای اسپر به دلیل برخی اختلاف نظرها که با رییس جمهور ترمپ پیدا کرده است، استعفانامه‌اش را به قصر سفید پیشکش کرده است. هرچند برخی مقام‌های وزارت دفاع با رد این گزارش‌ها گفته بودند که آقای اسپر چنین چیزی را در نظر ندارد.

بر اساس گزارش‌ها، روابط رییس جمهور ترمپ و آقای اسپر از ماه جون به اینسو کشیده شده است. آقای ترمپ پس از تظاهرات ماه جون تهدید کرد که قوای نظامی را برای سرکوب این تظاهرات که بر ضد قساوت پولیس و بی‎عدالتی نژادی شکل گرفته بود، اعزام می‌کند.

آقای اسپر در آن زمان آشکارا مخالفت خود را برای اعزام قوای نظامی به هدف سرکوب تظاهرات ابراز کرد. مارک اسپر در جولای ۲۰۱۹ به صفت وزیر دفاع ایالات متحده گماشته شده بود.

کرستوفر میلر که ۳۱ سال در اردوی ایالات متحده خدمت کرده است، پیش از اینکه در ماه اگست به صفت رییس مرکز ملی مبارزه با تروریزم وزارت دفاع امریکا گماشته شود، معاون وزارت دفاع امریکا در بخش عملیات خاص و مبارزه با تروریزم بود.

با اینحال، آقای میلر باید از سوی مجلس سنای ایالات متحده به صفت وزیر دفاع جدید رای اعتماد بگیرد و با توجه به اینکه در ۲۰ جنوری انتقال قدرت به حکومت جدید ایالات متحده صورت می‌گیرد، به نظر نمی‌رسد که مجلس سنای امریکا در مورد نامزد جدید وزارت دفاع آن کشور رای گیری کند.

XS
SM
MD
LG