لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ حاکمیت اسراییل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت


دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا با امضای اعلامیه‌ای حاکمیت اسراییل را بر بلندی های جولان به رسمیت شناخت.

آقای ترمپ این اعلامیه را در حضور بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل امضا کرده واضافه کرد زمان آن رسیده است که ایالات متحده امریکا بلندی‌های جولان را که ۵۲ سال تحت کنترول اسرائیل است، به رسمیت بشناسد .

جامعه جهانی بلندی‌های جولان را یک منطقۀ مورد منازعه تلقی کرده و تا حالا ادعای حاکمیت اسراییل بر آن را به رسمیت نشناخته است.

دولت سوریه این عمل ایالات متحده را حمله آشکار به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه خوانده و اضافه کرد این اقدام ایالات متحده نشان دهندۀ این است که واشنگتن دشمن اعراب است.

دولت لبنان در واکنش به این اقدام گفته است بلندی های جولان جزو" قلمرو سوریه" است و هیچ کشوری نمی تواند تاریخ را با انتقال بخشی از خاک یک سرزمین به کشور دیگر تغییر دهد.

اتحادیه اروپا جمعه قبل در واکنش به این موضوع بلندی‌های جولان را یک "منطقۀ اشغال‌شده" توصیف کرد و گفت که موقف اتحادیه اروپا در این مورد تغییر نکرده است

اسراییل در جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی، بلندی‌های جولان را که بخشی از خاک سوریه بود اشغال کرد و در سال ۱۹۸۱ این منطقه را که از اهمیت استراتیژیک برخوردار است، به خاک خود ملحق کرد.

دونالد ترمپ این اعلامیه را در زمانی امضا کرده است که فقط دو هفته به انتخابات سراسری اسراییل باقی مانده و آقای نتانیاهو یکی از نامزدان مطرح برای این دور است اما با چالش های متعددی از قبیل اتهام به دست داشتن در سه پرونده فساد مالی روبرو است.

بنیامین نتانیاهو به رسمیت شناختن این مرز را اقدامی درست برای تامین امنیت و ثبات اسراییل میداند.

ایالات متحده امریکا اولین کشوری است که بلندی‌های جولان را به عنوان بخشی از خاک اسراییل به رسمیت شناخته است.

XS
SM
MD
LG